Dinsdag 20/04/2021

Belgacom richt elektronische markt op

e-commerce-initiatief samen met Oracle

Belgacom gaat samen met Oracle een elektronische markt voor bedrijven oprichten. Daarmee treedt het telefoonbedrijf in het voetspoor van andere grote ondernemingen in het buitenland.

Brussel

Ruben Mooijman

De nationale telefoonmaatschappij wil binnen afzienbare tijd minstens twee derde van al haar aankopen via het internet afwikkelen. Tegen de zomer zal een speciale business-to-business website voor e-commerce ten doop gehouden worden. Het is de bedoeling dat leveranciers hun catalogus op die site zetten. Met een paar muisklikken kan Belgacom op die manier de aankopen doen. En niet alleen Belgacom, want het is de bedoeling dat de site openstaat voor iedereen die wil meedoen.

En die wil betalen. Want Belgacom en Oracle gaan een toetredingsvergoeding vragen. Voor elke aankoop die via de gespecialiseerde site geschiedt, wordt een transactievergoeding gevraagd. Hoe hoog de bedragen zullen zijn, moet nog bepaald worden. Belgacom en Oracle gaan de opbrengsten onder elkaar verdelen. Over de verhouding werden geen mededelingen gedaan. De e-commercesite zal niet in een aparte vennootschap worden ondergebracht.

Belgacom geeft jaarlijks 60 miljard uit aan aankopen. "Het gaat niet alleen om telecomapparatuur", zegt woordvoerder Piet Van Speybroeck. "We kopen ook auto's, bureaumateriaal en nog veel meer." Daarom wil Belgacom een horizontale site maken, die zich niet richt op een bepaalde branche. Dat in tegenstelling tot verticale sites, die een virtuele markt binnen een bepaalde sector tot stand brengen. Vooral in de Verenigde Staten kennen de verticale sites heel wat succes. Het bedrijf VerticalNet heeft zich gespecialiseerd in de bouw ervan. In Europa plant Real Software-dochter Hotrate een dergelijk initiatief.

Maar ook de horizontale sites zijn in opmars. Heel wat grote bedrijven besluiten om voor hun aankopen een eigen e-commercesite op te richten. Gisteren nog kwam Volkswagen met het bericht dat er een elektronische markt voor toeleveranciers gebouwd zal worden. De Duitse autoconstructeur gaat in zee met IBM en twee Amerikaanse softwarebedrijven. Dinsdag meldden veertien petrochemische bedrijven een gemeenschappelijke aankoopsite te gaan opzetten voor "benodigdheden als paperclips, boorvloeistof en pijpleidingen". Afgelopen maandag was het de Star Alliance rond Lufthansa die aankondigde een e-commerce-site voor alle aankopen te gaan oprichten. Eerder nam Boeing al een dergelijk initiatief. En ook General Motors, Ford en DaimlerChrysler willen het merendeel van hun aankopen via internet afwikkelen. Zij hebben met zijn drietjes de e-commerce-site TradeXchange opgezet.

Belgacom wil echter verder gaan en stelt de site open voor andere bedrijven. "Als onze toeleveranciers hun catalogus op de site zetten, kunnen andere ondernemingen daar hun voordeel mee doen", denkt Van Speybroeck. Belgacom is ook op zoek naar leveranciers van financiële en logistieke diensten die hun karretje willen aanhaken. Tot nu toe is met nog geen enkele partij een akkoord bereikt over deelname aan het initiatief.

De site, die nog geen naam heeft, zou tegen de zomer operationeel moeten zijn. Momenteel werken enkele tientallen Belgacom-mensen aan de voorbereiding van het initiatief. Enkelen zijn naar de Verenigde Staten getrokken om bij Oracle de fijne kneepjes van de elektronische handel te leren. De Amerikaanse softwaremaker heeft een kant-en-klare elektronische markt ontwikkeld. De Oracle-software maakt zowel onmiddellijke aankopen als on-lineaanbestedingsprocedures mogelijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234