Zaterdag 20/07/2019

Belg wil meer groene energie

Zonnepanelen of kerncentrales: hoe moet onze toekomst eruitzien? De vier energieministers in ons land lanceerden in oktober een onlinebevraging. De resultaten, de meningen van 30.000 mensen, zijn binnen en worden meegenomen in hun Energiepact. Alvast vier conclusies. jeroen van horenbeek en dieter bauwens

We willen geen kerncentrales (maar ook geen gascentrales)

In het debat over de energietoekomst van ons land is het een belangrijke keuze: zetten we in op hernieuwbaar en is er nog een rol voor kerncentrales? Gevraagd naar de ideale energiemix ziet maar een op de vier respondenten nog heil in kerncentrales. Hetzelfde geldt trouwens voor gascentrales.

Hoe de toekomst er dan wel best uitziet? Groen. Acht op de tien respondenten zijn voor investeringen in hernieuwbare energie. Ook van energieopslag - met de steeds goedkoper wordende batterijen - wordt veel verwacht. Al hoort er bij deze resultaten wel een nuance, zegt André Jurres, hoofd van NPG Energy en ex-topman van Essent Belgium: "In een theoretische ideale wereld wil iedereen natuurlijk alleen maar hernieuwbare energie. Maar de vraag wat dat dan gaat kosten, is niet gesteld."

Hoe dan ook kan Vlaams energieminister Bart Tommelein (Open Vld) dit resultaat onder de neus van zijn coalitiegenoot N-VA stoppen. N-VA is, als enige Vlaamse regeringspartij, tegen de geplande kernuitstap in 2025. De partij wil twee kerncentrales minstens tien jaar langer openhouden. De kernuitstap wel of niet respecteren wordt veruit de gevoeligste keuze in het toekomstig Energiepact.

De was een uurtje uitstellen? Geen probleem

Veel draait natuurlijk ook om de vraag: is de bevoorrading verzekerd? Dat blijkt ook uit de bevraging: de lamp moet blijven branden. Bijna de helft van de respondenten is ook bereid om hiervoor zijn verbruik te verminderen op moeilijke momenten.

Dit is interessant, want eigenlijk kan de stroombevoorrading van ons land alleen in heel uitzonderlijke omstandigheden in gevaar komen: op bitterkoude weekdagen, rond vijf uur 's avonds. Als de burger tijdens die paar moeilijke uren meewerkt en zijn oven en wasmachine niet opzet, wordt de kans op stroomtekorten miniem.

Benzine- en dieselauto's moeten weg. En best snel

Liefst zeven op de tien respondenten zijn voor een snel verbod op benzine- en dieselauto's, ten laatste tegen 2040. Het wagenpark moet vergroenen. Zo vindt de helft van de respondenten dat particulieren, vlootbeheerders en leasingbedrijven moeten worden aangemoedigd om voor groen te kiezen. En misschien nog belangrijker: acht op de tien eisen investeringen in het openbaar vervoer en in fietspaden.

"Dit lijkt spectaculair, maar er zijn al landen die een benzine- en dieselstop hebben aangekondigd tegen die termijn", zegt Alex Polfliet, het hoofd van Zero Emission Solutions. In buurland Nederland wordt overwogen om de verkoop van personenwagens met verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2030, en in het VK en Frankrijk in 2040. In ons land durft de politiek voorlopig niet zo ver te gaan, al worden ook hier stappen gezet, ziet Jurres. "Op stedelijk niveau zie je heel wat bewegen. Denk maar aan de lage-emissiezones die op verschillende plaatsen zijn ingevoerd. Ik hoop dat de politiek zich met deze bevraging gesterkt voelt om tegen 2035 een volledig verbod op te leggen."

Bereid om een hogere factuur te betalen

Het Belgische energiebeleid trappelt al jaren ter plaatse. En het geduld raakt stilaan op. De respondenten van de bevraging noemen 'politieke moed, wil, langetermijnvisie, stabiliteit en duidelijke doelstellingen' als de maatregel die volgens hen noodzakelijk is om de energietransitie te laten slagen.

En het moet vooruit gaan. De grote meerderheid van de respondenten wil een snelle transitie naar groene energie, ook al liggen de kosten hiervan hoger en zal de factuur dus oplopen. Ze rekenen erop dat de voordelen - meer jobs en minder milieuvervuiling - die kosten minstens compenseren. "De Scandinavische landen hebben die beslissing al langer genomen, en daar zijn de elektriciteitstarieven nu lager", besluit Polfliet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden