Vrijdag 03/04/2020

Belg Pepijn Caudron schrijft muziek voor nieuwe film met Elijah Wood

Als Kreng maakt Pepijn Caudron al jaren muziek voor de theaterwereld. Maar sinds kort lonkt ook Hollywood naar de Mechelse acteur en geluidsarchitect. Op dit moment blikt hij zelfs een soundtrack in voor de nieuwste film met Elijah Wood. 'Hij zocht het donkerste zwart, en kwam bij mij uit.'

Volgend jaar verschijnt Cooties in de zalen: een horror comedy over een mysterieus virus dat schoolkinderen in woeste zombies verandert. Die prent wordt geproducet door Elijah Wood, de Hollywoodacteur die zijn wereldwijde doorbraak beleefde als de hobbit Frodo uit Lord of the Rings. Hij neemt ook de hoofdrol voor zijn rekening in deze komische griezelfilm.

Verder werden niet de minste namen aangeschreven voor deze film. Het script van Cooties ligt in handen van horrorveteraan Leigh Whannell, bedenker van de Saw-films en Insidious. Aan de schrijftafel kreeg hij hulp van Ian Brennan, die de populaire tv-serie Glee schreef.

Muziekverzamelaar

In de aftiteling zul je naast hun namen ook Kreng aantreffen. Dat is het alter ego van de Belgische acteur en melomaan Pepijn Caudron. Op het witte doek speelde hij de hoofdrol in Los, en anders kent u hem wel uit Kinderen Van Dewindt of De kotmadam. Maar zijn grote passie lag altijd bij muziek. "Tien jaar lang heb ik soundscapes aangelegd voor theaterproducties van Abattoir Fermé", vertelt Caudron. "Maar een score schrijven voor een film bleek toch een ander paar mouwen. Gewoonlijk werk ik met samples, maar om copyright-redenen was dat nu onmogelijk. Ik moest mezelf opnieuw uitvinden en volledig herscholen, zonder mijn eigen sound te verliezen."

Want juist die sferische, naargeestige geluidslandschappen van Kreng wekten de interesse van Wood. "Hij kende mijn muziek blijkbaar al langer, en had mijn naam bovenaan een shortlist van soundtrackschrijvers geschreven. Eigenlijk is dat niet te geloven: mijn platen verschijnen in zo'n beperkte oplage, dat het haast onmogelijk is dat hij er een van in zijn bezit zou hebben."

Van Elijah Wood is wel al jaren bekend dat hij één van de grootste muziekverzamelaars in Hollywood is. In 2005 richtte hij zelfs zijn eigen platenlabel Simian Records op. Zijn andere bedrijf SpectreVision heeft dan weer een hand in filmproducties en in het muziekmanagement van modern klassieke topmuzikanten als Jóhann Jóhannsson, Dustin O'Halloran en A Winged Victory for the Sullen. "Op een bepaald ogenblik vroegen ze zich af welke kleur ze nog misten in hun palet", legt Caudron uit hoe het bedrijf hem benaderde. "Het mooie, zachte en zalvende hadden ze al. Maar wat ontbrak, was het donkerste zwart. (lacht) Zo kwamen ze dus bij mij uit."

Hoewel comedy niet in zijn muzikale vingers zit, bleek het productieteam achter Cooties toch direct gewonnen voor de aanpak van Kreng. Caudron: "Ik kreeg nooit het gevoel dat ik een compromis moest sluiten. In grote Hollywoodblockbusters is dat vast anders, maar ik merkte snel genoeg dat dit een opkomend en eigenzinnig bedrijfje was. Dagelijks hing ik wel met iemand in zijn team aan de lijn via Skype, om elke beslissing en ieder muziekstuk door te nemen. Heel inspirerend. Voor Cooties heb ik uiteindelijk 36 stukjes muziek geschreven, goed voor 55 minuten in totaal. Nu resten me nog twaalf dagen tijd om alles op te nemen en af te mixen. Best een pittige deadline."

Geen toevalstreffer

Die werkdruk is belastend, maar ook het ontbreken van een groot budget stelde Caudron voor hoofdbrekens. "Daarom zet ik zwaar in op sounddesign en elektronica. Je hoort heel veel synths in de score, wat volledig nieuw is voor mij. Verder ga ik de studio in met een strijkkwartet, en doet het kinderkoor van de Vlaamse Opera ook mee. Dat laatste moest voor mij: horrorsoundtracks met een kinderkoor klinken sowieso geweldig."

Caudrons uitstap naar Hollywood lijkt inmiddels geen toevalstreffer meer. Momenteel hangen twee deals in de lucht, telkens voor de soundtrack van een Amerikaanse film. "Ik ben echt met mijn gat in de boter gevallen", geeft hij toe. "Al voelt het ook weer niet aan alsof ik alles zomaar in de schoot geworpen kreeg. Ik heb tien jaar keihard gewerkt om dit oeuvre te kunnen voorleggen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234