Woensdag 31/05/2023

NieuwsEconomie

Belg koopt almaar meer online, en dan liever reizen dan luxeproducten

We gaven 10,8 miljard euro uit online. Beeld Getty Images
We gaven 10,8 miljard euro uit online.Beeld Getty Images

De e-commerce in België blijft groeien: voor de eerste negen maanden van 2022 werd er volgens sectororganisatie BeCommerce 10,8 miljard euro uitgegeven bij online aankopen, of bijna een kwart (23 procent) meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Redactie

De Belg koopt online meer essentiële producten, terwijl de aankoop van luxeproducten zoals elektronica of speelgoed stagneert. Uitzondering is alles wat met reizen te maken heeft: daarop besparen we niet, stelt BeCommerce vast. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een inhaalmanoeuvre na de maatregelen in 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, zegt directeur Sofie Geeroms.

Het aantal Belgen dat online winkelt, is in het derde kwartaal wel licht gedaald, met 2 procent naar 6,9 miljoen. Zij waren samen goed voor 40,9 miljoen online aankopen, nagenoeg evenveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Het gemiddelde bedrag dat online wordt besteed, steeg wel fors (plus 14 procent) tot 525 euro per shopper.

De meeste online uitgaven in het derde kwartaal (1,7 miljard euro of een marktaandeel van 46 procent) gaan nog altijd naar diensten. Op de eerste plaats prijken ‘vliegtickets en accommodatie’, gevolgd door ‘tickets voor attracties en events’ en ‘pakketreizen’.

Het gebruik van Bancontact bij online aankopen blijft stijgen, aldus BeCommerce: 52 procent van alle online aankopen gebeurt met dit betaalmiddel. “We zien dat de Belg vaker Bancontact gebruikt voor aankopen in het binnenland en kredietkaart voor aankopen over de grens. Het succes van Bancontact is dus een positieve indicatie voor de Belgische handelaars”, meent Geeroms.

De meeste aankopen gebeuren via de laptop (36 procent), maar het gebruik van de smartphone stijgt: van 24 procent in het derde kwartaal van 2021 naar 29 procent in de zomer van 2022.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234