Maandag 06/12/2021

Koopjestraditie

"Belg is te nuchter voor Black Friday"

Op Black Friday draait het maar om één ding: kopen. Beeld © Invision for Walmart
Op Black Friday draait het maar om één ding: kopen.Beeld © Invision for Walmart

Vandaag is het Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop Amerikanen de beste koopjes doen. Ook retailers in ons land proberen de traditie te starten. En ze zijn overtuigd dat het zal lukken. 'U holde met Halloween toch ook een pompoen uit?'

Na China en Groot-Brittannië gaat ook België voor Black Friday overstag. De Amerikaanse hoogmis van het consumentisme en het kapitalisme, traditioneel op de vierde vrijdag van november, wordt vandaag ook hier gevierd. Toch op enkele plekken. Media Markt probeerde ons er al een hele week warm voor te maken via spotjes. En ook merkendorp Maasmechelen Village en de Roeselaarse handelaars springen op de kar. Allemaal hopen ze klanten te lokken met uitzonderlijke kortingen.

Op die kortingen zullen wellicht wel wat mensen afkomen. Maar kan de Amerikaanse koopjestraditie ook echt verbelgischt worden? Gino Van Ossel, professor retail aan de Vlerick Business School, twijfelt of het hier een vaste waarde kan worden. "Wat die dag in de VS is, kan hij nooit in ons land zijn. Onze cultuur is anders. En ons koopgedrag is dat ook."

Zeker als het gaat over de eindejaarsperiode. Thanksgiving is een van de belangrijkste feestdagen in de VS. In die periode nemen heel wat inwoners hun weinige vakantie op. "Bij ons is dat anders. Onze commerciële klok tikt anders. Wij hebben bijvoorbeeld ook nog Sinterklaas. Het is pas als 6 december voorbij is, dat de meeste cadeautjes voor onder de boom worden gekocht", aldus Van Ossel.

De expert wijst ook op de manier waarop de solden georganiseerd zijn. "In Amerika heb je maar één Black Friday, terwijl wij twee grote soldenmomenten hebben, in juli en januari." En, niet onbelangrijk, bij die soldenperiodes komen ook andere wetten kijken. In ons land mogen winkeliers bijvoorbeeld enkel in de vaste periodes met verlies verkopen. In de VS is dat allemaal anders geregeld.

Bij Maasmechelen Village beseffen ze dat een Belgische Black Friday wat artificieel aandoet. "We weten ook dat veel klanten er nog nooit van gehoord zullen hebben. Maar dat zal hen niet tegenhouden", meent woordvoerder David Winkels. "De bottomline is: er worden stukken aangeboden tegen forse kortingen. Dat begrijpen ze wel."

Winkels zegt ook dat een shoppingcenter als dat van hen het van dit soort momenten moet hebben. Marketingkapstokken noemt hij ze. "Kijk naar Halloween. Daarmee hadden we ook niks. Toch hebben scholen, winkels en steden het zich hebben eigen gemaakt. U holde toch ook een pompoen uit?"

Weken aanschuiven

Retailexpert Van Ossel wijst er nog op dat Black Friday vooral ook een onlineverhaal is. Zeker nadat Amazon zich ging moeien. De Amerikaanse e-commercespeler startte op een bepaald moment om middernacht met koopjes op haar site. Heel wat fysieke winkels zagen zich daardoor genoodzaakt dat voorbeeld te volgen. De Black Friday-deelnemers in ons land houden normalere openingsuren aan. Schrik van online hebben ze niet. "Bij ons gaat het vooral om de beleving", aldus David Winkels.

Nog dit. Black Friday over de oceaan betekent ook: zotte taferelen. Voor bekende winkelketens wordt er uren, dagen, ja zelfs weken gewacht. Vechtpartijen zijn geen uitzondering. In Vlaanderen zal het wel niet zo'n vaart lopen, menen ze hier. Daarvoor is de Belgische shopper iets te nuchter, klinkt het in Limburg. "Het is ook niet zo dat de volledige Maasmechelen Village collectie afgeprijsd zal zijn. Elke handelaar zal een paar items selecteren, die hij of zij met wat extra korting kwijt wil. Zo gaat dat in het begin. Geef het gewoon nog een paar jaar. We hebben dit zaadje pas geplant. Het duurt even voor dat gaat groeien."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234