Dinsdag 12/11/2019

GDPR

Belg gelooft niet dat GDPR zal bijdragen aan privacybescherming

Beeld ANP XTRA

De Belgen lijken nauwelijks wakker te liggen van de nieuwe Europese privacywetgeving GDPR, die in mei in werking trad. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 1.000 consumenten. 

Slechts 1 procent van de Belgen denkt dat de GDPR-wetgeving bijdraagt aan een betere privacybescherming, blijkt uit de enquête. Zo lijkt de Belg niet al te optimistisch te zijn over de nieuwe wetgeving.

De Belg is ook niet erg betrokken bij het naleven van de wetgeving. Om de nakende GDPR-wetgeving na te leven stuurden bedrijven hun consumenten massaal e-mails en pop-ups. 23 procent van de Belgen heeft die mails echter helemaal niet doorgenomen. 57 procent nam er slechts enkele door.

Wat is GDPR?

De General Data Protection Regulation (GDPR), werd in mei ingevoerd en bepaalt hoe bedrijven, overheden en organisaties moeten omgaan met persoonsgegevens. Zo kunnen consumenten bedrijven vragen hun data te verwijderen en mogen bedrijven daarnaast niet eender welke data bewaren en doorverkopen.

Het is duidelijk dat er nog steeds een grote nood is aan bewustwording en sensibilisering op vlak van privacybescherming, zegt Test-Aankoop. Ook staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) benadrukt het belang van de bewustwording. "We moeten mensen informeren over wat bedrijven met hun data doen. Zo kunnen ze betere keuzes maken over met welke bedrijven ze in zee gaan. Het is ook belangrijk dat mensen de consequenties kennen van bepaalde keuzes."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234