Zondag 19/05/2019

Media

Belg besteedt elke dag 10 uur en 32 minuten aan media

Sinds de jaren 90 zijn we door de komst van het internet en zeker het mobiele internet veel meer media gaan consumeren. Beeld BELGA

De Belg besteedt elke dag 10 uur en 32 minuten aan media. Met het bekijken van video houden we ons 4 uur en 46 minuten bezig.

Professor Lieven De Marez, verbonden aan de Universiteit Gent en Imec, is niet verwonderd dat de Belg 10,5 uur per dag aan media spendeert. "Dat het zoveel is, komt door twee trends. Sinds de jaren 90 zijn we door de komst van het internet en zeker het mobiele internet veel meer media gaan consumeren: meer video, meer gamen, meer gesprekken via chat en WhatsApp. Ten tweede zijn we gaan multitasken. Zo kan het zijn dat we een uur tv kijken, terwijl we ook op onze telefoon sociale media aan het checken zijn. Dat is dan een uur dat dubbel telt in de statistieken. Voeg daarbij de constante beschikbaarheid van media, en het plaatje is rond."

Een derde van onze mediatijd gaat naar radio, een ander derde naar televisie en een zesde naar het internet. De rest zit onder andere verdeeld over sociale media, pers en streaming.

TV en streaming

Uit de studie, die werd uitgevoerd bij 2.500 Belgen door het onderzoeksbureau Kantar TNS in opdracht van de reclameregie IP Belgium, blijkt ook dat we 4 uur en 46 minuten per dag naar video kijken. De meeste beelden die we bekijken zijn tv-programma's (71 procent).

Dat we bijna vijf uur per dag video kijken verbaast De Marez ook niet. Het gaat niet alleen om het klassieke tv-kijken. "Via de apps van de zenders kunnen we op onze computer of smartphone tv kijken. Daarnaast zijn er de betaalpakketten van Proximus en Telenet, en legale en illegale streamingdiensten. Vloggers, bloggers en influencers sturen hun video's de wereld in via bijvoorbeeld Instagram en YouTube. Ook de nieuwswebsites plaatsen filmpjes."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.