Zondag 23/01/2022

beleid u Carl Depauw verlaat Rubenshuis voor museum aan de stroom in wording

'Wat het Guggenheim voor Bilbao is geweest, moet het MAS voor Antwerpen kunnen worden'

Eerste directeur MAS aangesteld

Carl Depauw, die sinds 2000 aan het hoofd staat van het Rubenshuis, wordt per 1 september de eerste directeur van het Antwerpse Museum aan de Stroom (MAS). Dat museum moet tegen voorjaar 2008 verrijzen op de Hanzestedenplaats (tussen binnenstad en Eilandje) en een forum worden voor geschiedenis en toekomst van stad en haven. Depauw krijgt de verantwoordelijkheid over de bouw van het museum, de herschikking van de collecties en de uitwerking van het museale concept.

Brussel

Eigen berichtgeving

Eric Rinckhout

Carl Depauw (°1960) spreekt zelf van "een gigantische opdracht": "Er is de voorbije jaren al zeer veel werk gebeurd voor het Museum aan de Stroom. Weinig musea werden zo goed voorbereid. Dat neemt niet weg dat het een zeer ambitieus project is en dat ik de vier jaar van mijn mandaat ten volle nodig zal hebben. Ik ben blij dat het college van burgemeester en schepenen mij die vier jaar geeft: ik zal in een ruk kunnen doorwerken."

Depauw, die de voorbije vier jaar het Rubenshuis heeft doen openbloeien met een reeks tentoonstellingen (Holbeins Dodendans, Heerlijke Primitieven en recentelijk Rubens als verzamelaar) en ook bewezen heeft een uitstekende manager te zijn, zal naar eigen zeggen "het Rubenshuis wel missen": "Het is kleinschalig en heeft zijn internationale bekendheid. Het had een potentie en die is er ook uitgekomen. Ik heb de stiel in het Rubenshuis geleerd."

Het MAS is een heel ander verhaal. "Het is een uitdaging om een nieuw museum te ontwikkelen. Dat is een kans die je als 'museummens' zelden krijgt. Komt daarbij dat het niet zomaar een museum is: er is het nieuwe gebouw maar ook de rol in het stadsweefsel en het feit dat verschillende collecties bij elkaar worden gebracht. Gelukkig kan ik daarvoor terugvallen op de mensen van het Scheepvaartmuseum, Vleeshuis en Volkskundemuseum, die die collecties door en door kennen. Ik zal werken met een ploeg, er komen nog een stafconsulent, iemand voor pers en communicatie en voor marketing bij. Het is de bedoeling dat ik de boel trek, maar ik zal me grondig informeren en ook te rade gaan bij externe adviseurs."

Depauw gaat vanaf 1 september in zijn nieuwe functie aan de slag. Hij moet het bouwdossier naar zich toe halen en ervoor zorgen dat de inrichting van het gebouw en de herschikking van de collecties op één inhoudelijke en artistieke lijn staan. Hij zal ook oplossingen moeten zoeken voor de vrijkomende gebouwen van Steen, Vleeshuis en Volkskundemuseum.

"Ik sta onbevooroordeeld tegenover het hele project en zal mij eerst grondig moeten inwerken", zegt Depauw. "Geef mij een maand voor een studieronde en twee maanden om het concept voor het museum rond te krijgen. Het college verwacht trouwens tegen 1 november een uitgewerkte inhoudelijke nota. Dat is krap maar moet lukken."

"Het MAS heeft internationale potentie", zegt Depauw nog. "Na mode, Rubens, waterkant en diamant moet het MAS de volgende troef van Antwerpen worden. Wat het Guggenheim voor Bilbao is geweest, moet het MAS voor Antwerpen kunnen worden."

Op de vraag of hij gekozen werd voor zijn managerscapaciteiten antwoordt Depauw ontwijkend: "Men zocht een dynamisch iemand. Ik ben een onrustig type en wil de dynamiek erin brengen, dus..."

Aan het hoofd van het Rubenshuis wordt Depauw vervangen door Hans Nieuwdorp (°1944), directeur van Museum Mayer van den Bergh. Nieuwdorp wordt directeur van de museumcluster Rubenhuis/Rubenianum en Mayer van den Bergh. Ook de collectie van het nog altijd gesloten Museum Smidt van Gelder komt onder zijn verantwoordelijkheid.

Na een lijdensweg van zeven à acht jaar zit er dus duidelijk schot is het MAS-dossier. "Er is nu politieke duidelijkheid", aldus Depauw. "Het MAS staat in het nieuw Vlaams regeeraakkoord en het Antwerps college heeft zich ook duidelijk uitgesproken."

De nieuwe directeur maakt zich sterk dat voorjaar 2005 de eerste spade de grond in gaat voor het Museum aan de Stroom, een ontwerp van het Rotterdams-Antwerpse architectenbureau Neutelings-Riedijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234