Donderdag 19/09/2019

Beursnieuws

Beleggers verwarren SNAP met Snapchat: aandeel stijgt met 164 procent

Het logo van Snapchat hangt voor de ingang van de Amerikaanse beurs op Wall Street. Het bedrijf wil in maart 2017 de beurs op. De koerswaarde wordt geschat op zo'n 20 tot 25 miljard dollar. Beeld EPA

Het aandeel van het Amerikaanse techbedrijf SNAP Interactive leidde tot een week geleden een sluimerend bestaan in een stil hoekje van de technologiebeurs Nasdaq. Tot vorige week donderdag. Toen transformeerde het bescheiden beursfondsje uit het niets van Assepoester tot Belle van het bal.

De aandelenkoers van de exploitant van een zevental chat- en datingapps steeg maar liefst 164 procent. De reden: beleggers verwarden SNAP met het bekende socialemediabedrijf Snap, dat die dag de eerste officiële stap naar een beursgang zette.

Snap

Hoe verblind door hebzucht kunnen beleggers zijn? Of hoe onnozel? De plotselinge populariteit van het aandeel SNAP Interactive geeft het antwoord. De enige verklaring voor de plotselinge koerswinst van SNAP is dat beleggers het bedrijf verwarren met de moedermaatschappij van Snapchat, het sociale medium dat bekend is van de fotoberichten die na een paar seconden weer verdwijnen. Sommige kopers verkeren blijkbaar in de waan dat ze met SNAP Interactive een stukje van de veel bekendere naamgenoot hebben bemachtigd.

Snap wil in maart 3 miljard dollar (2,8 miljard euro) ophalen met de beursintroductie in New York. Na die beursgang is het bedrijf mogelijk 25 miljard dollar waard. Bij dergelijk nieuws krijgen beleggers direct dollartekens in hun ogen. Vlak na een beursgang zijn er soms grote koerswinsten te behalen. Maar tot aan de beursgang moeten ze geduld oefenen. Het aandeel Snap is simpelweg nog niet op de beurs te koop.

Dat detail leken aandelenkopers vorige week volledig te negeren toen ze het aandeel SNAP Interactive op het spoor kwamen. Dat bedrijf heeft een beurswaarde van maar zo'n 50 miljoen dollar.

Het misverstand werd gevoed door het gegeven dat Snap en SNAP Interactive allebei iets doen met apps en sociale media. Het moet hier wel om een en hetzelfde bedrijf gaan, hebben beleggers mogelijk gedacht. Want opeens drukte de ene na de andere belegger op de koopknop. Als zo'n hype rond een aandeel eenmaal is ontstaan, lijken beleggers elkaar blind te volgen.

14 dollar

Degenen die maandagavond om half tien aandelen SNAP Interactive hebben ingeslagen zullen zich dat waarschijnlijk het meest beklagen. Op dat moment bereikte het aandeel een piek van ruim 14 dollar. Een half uur later sloot het aandeel op 8 dollar. Gisteren stond de koers van het aandeel er niet veel beter voor aan het eind van de handelsdag.

Het komt vaker voor dat beleggers de namen van beursbedrijven door elkaar halen. Bij de beursgang van socialemediasite Twitter in 2013 schoot het aandeel van elektronicawinkelketen Tweeter Home Entertainment Group met 685 procent omhoog. De koers van het aandeel Oculus VisionTech explodeerde toen Facebook aankondigde Oculus Rift (dat Virtual Reality-brillen maakt) op te kopen. Het digitale beveiligingsbedrijf werd in korte tijd 150 procent meer waard.

'Pennystocks'

Het aandeel van softwarebedrijf Nestor ging zelfs met bijna 5.000 procent door het dak nadat Google wereldkundig had gemaakt Nest (een fabrikant van slimme thermostaten) over te nemen. Midden jaren negentig hielden beleggers zichzelf ook al eens voor de gek. De koers van internetbedrijf Appian Technology steeg met tientallen procenten nadat AppNet Systems zijn beursplannen had bekendgemaakt. Dat bedrijf had dezelfde afkorting op de beurs (APPN).

Bij de beursfondsen die van zulke naamsverwarring profiteren gaat het altijd om zogeheten 'pennystocks', weinig verhandelde aandelen die nauwelijks iets waard zijn. En bijna altijd is de plotselinge sterrenstatus van korte duur. De aandelenkoers stort net zo hard weer in zodra beleggers hun vergissing inzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234