Maandag 16/05/2022

Belbussen: uniek systeem in Europa

Belbussen zijn een uniek openbaar vervoerssysteem in Europa. De rendabiliteit kan verhoogd worden als belbussen als aanvoerlijn dienen voor het regulier openbaar vervoer. Dat zegt professor en verkeersdeskundige Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit aan de Gentse Universiteit.

Een belbus rijdt alleen op aanvraag en kent geen vaste route of dienstregeling. De belbus stopt alleen aan haltes van De Lijn die voor de rit werden aangevraagd bij de belbuscentrale. Belbussen werden ingevoerd om kostenefficiënt openbaar vervoer aan te bieden in dunbevolkte gebieden. Momenteel zijn er al 131 belbusgebieden, verdeeld over Antwerpen (13), Limburg (41), Oost-Vlaanderen (29), Vlaams-Brabant (16) en West-Vlaanderen (32). Het aantal gebruikers steeg de voorbije jaren tot 2,1 miljoen in 2010.

"Het is een systeem dat ik nergens elders in Europa ken", aldus De Mol. "Het is volgens mij ook de enige manier om het mobiliteitsdecreet uit te voeren, wat zegt dat iedere Vlaming op maximaal vierhonderd meter van zijn woning toegang moet hebben tot openbaar vervoer."

Volgens De Mol moet het systeem van belbussen zeker versterkt worden. "Er moet wel gekeken worden of er geen dubbel vervoer is met de reguliere bussen, wat tot extra kosten leidt die moeilijk te verantwoorden zijn."

De mobiliteitsprofessor zegt dat het systeem duur is. "Maar wel te verantwoorden voor mensen die niet of minder mobiel zijn en op plaatsen wonen waar weinig ander vervoer voorhanden is. Het is voor die mensen de enige manier om zich onafhankelijk en betaalbaar te verplaatsen."

De rendabiliteit kan volgens De Mol vergroot worden als belbussen voor een goede verbinding zorgen met opstapplaatsen van regulier busvervoer of een station. "Ook de vertrektijden moeten dan goed op elkaar zijn afgestemd. Niet alleen de rendabiliteit wordt veel groter, het systeem werkt vermoedelijk ook kostenbesparend als belbussen de aanvoer doen naar de halte van een bus." De Mol merkt op dat de aandrijving van de bussen perfect elektrisch kan. (belga/jv)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234