Zaterdag 28/11/2020

Livestream

▶ Bekijk hier: NASA ontdekt water op de maan

Beeld NASA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft voor het eerst water ontdekt op de maan. Dat heeft de NASA net bekendgemaakt op een persconferentie. Volg de  verdere uitleg via de livestream.

Bekijk de persconferentie hier

De ontdekking is gedaan met de SOFIA, een speciaal vliegtuig met ingebouwde telescoop dat vanaf 12 kilometer hoogte het heelal bestudeert.

Hoewel bewijzen voor de aanwezigheid van water op – vooral – de polen van onze kosmische metgezel zich de afgelopen tien, vijftien jaar steeds verder opstapelden, konden meetinstrumenten tot nog toe geen verschil zien tussen ‘echt’ water - H2O - en de aanwezigheid van zogeheten hydroxylgroepen: OH.

Het gevonden water bevindt zich vermoedelijk in glas dat ontstond na de inslag van ruimterotsen op de maan, of als dun laagje moleculen in leegtes tussen maankorrels die het water vasthouden en beschermen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.