Zondag 20/06/2021

Muziek

Bekijk hier de nieuwste clip van acteur-rapper Jeroen Perceval, alias KrAmEr: ‘Ik heb het gere’

Kramer Beeld Kramer
KramerBeeld Kramer

Masturberen tegen de leegte. Medicijnen nemen tegen extremen. Angstaanvallen beleven. In de nieuwste clip van Jeroen Perceval, alias KrAmEr, wordt die treurnis in de verf gezet met oogcontact van de eenzaamste soort. Dankzij een atypische hiphopvideo van Jonas Govaerts: poëtisch, donker en droef.

In zijn vorige clip ‘Selfie’ stak KrAmEr de draak met wat 15 minutes of fame doet met mensen. Minder uitzinnig is de video bij ‘Ik heb het gere’ waarin de sociale mediacultuur op de korrel wordt genomen. “En we gooien nog een filtertje over die foto op Instagram. Of hebben nog een mooi zinnetje op Facebook, kijk hoe tof we zijn.”

Het is een song waar hij bijzonder trots op is, laat Perceval weten. Boven een vette beat rapt hij over de ondraaglijke lichtheid van dat parallelle bestaan. “Het verwondert me hoe iedereen zich online altijd van zijn allerbeste kant laat zien, terwijl we net zo goed ‘weken wenen’, zoals ik zeg in de tekst. Niemand is toch honderd procent van de tijd gelukkig? Maar zo stellen we ons wel voor. Al begrijp ik het hoor. Het is moeilijk om jezelf huilend bloot te geven op Instagram.”

Zelfcultus: een vreemd fenomeen

“Ook ik was mijn handen niet helemaal in onschuld. Ik post ook best wel wat foto’s van mezelf, en liefst degene waar ik goed op sta. Maar het bepaalt mijn leven niet. Ik heb op een bepaald ogenblik zelfs een dumbphone aangeschaft om mijn sociaal mediagebruik drastisch terug te schroeven. Het gaat mij in ‘Ik heb het gere’ meer om de mensen die alléén maar foto’s van zichzelf posten, alsof er geen andere zaken belangrijk zouden zijn in het leven. Die zelfcultus is een vreemd fenomeen.”

Eigenlijk had regisseur en producer Jonas Govaerts een ander idee voor ogen, waarbij de beelden van de clip in postproductie in een smartphone-scherm zouden belanden. Maar toen hij merkte hoe mooi de eenvoudige lowbudgetclip was die ze aan het inblikken waren, liet hij de video verder onaangeroerd.

God als lichtman

“Er was geen geld voor belichting, dus moesten we origineel uit de hoek komen,” zegt Govaerts. “We lieten Jeroen en Prisca zichzelf belichten met hun gsm. Een goeie vondst, vonden we zelf (lacht), aangezien de clip over sociale media gaat. De bliksemschichten die sommige shots doen oplichten, zijn er trouwens ook niet in postproductie aan toegevoegd: het begon écht te onweren tijdens de opnames. De meeste regisseurs stoppen met draaien als een onweer losbarst, maar Francis Ford Coppola heeft ooit gezegd dat hij bliksem, regen en donder zag als gratis special effect. Zo bekeken wij het dus ook. God was onze lichtman!”

Kramer Beeld Kramer
KramerBeeld Kramer

“De meest memorabele scène in de clip voor mij is wanneer Jeroen en Prisca in een café staan te slowen. Ook dat was een ingeving van het moment. We moesten schuilen voor de regen en iemand stelde toen voor om binnen verder te draaien. Terwijl je hen ziet dansen, zie je op een tv-scherm aan het plafond nog eens Jeroen, maar dan met allemaal meisjes aan een zwembad. Heel clichématige hiphopbeelden, die we graag wilden gebruiken in de clip. Maar ze vielen té erg uit de toon in deze vrij trage, poëtische clip. Gelukkig hebben we ze zo toch nog kunnen recupereren.”

Op 5 oktober speelt KrAmEr zijn voorlopig enige en laatste concert in lange tijd in de Rataplan in Antwerpen.

Kramer Beeld Kramer
KramerBeeld Kramer
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234