Zondag 25/10/2020

Behoud de Begeerte steekt nog tandje bij

Behoud de Begeerte rust geenzins op de lauweren. Naast klassieker Saint-Amour bespeelt de literaire organisator het komende seizoen talloze nieuwe registers. Het paradepaardje belooft verbaal vuurwerk. Tom Lanoye puurt een twee uur durende monoloog uit zijn moederhommage Sprakeloos, die hem zelfs tot in de Amsterdamse Carré brengt.

De opkomst was eerder aan de matige kant voor de seizoensvoorstelling 2011-2012 van Behoud de Begeerte. Maar aan de wilde plannenmakerij kon het allerminst liggen. De literaire organisator lijkt in zijn zevenentwintigste seizoen nog een tandje bij te steken én bespeelt het hele spectrum van de letteren. Met een plejade aan kleinere nieuwe programma's zoals Het Desideratorium (met beginnende schrijvers) en een evenement rond roodharigen in de wereldliteratuur (met Midas Dekkers als publiekstrekker) zoekt Behoud de Begeerte steeds naar onverwachte invalshoeken. Zo is er de jonge dichteres Maud Vanhauwaert. Tijdens de presentatie onder leiding van Ruth Joos stal ze moeiteloos de show en verzocht ze het publiek om met 'opwippende pinkjes' naar haar verzen te luisteren. Ze gaf toe dat ze nochtans wel eens "weerzin" voelde bij haar poëzie: "Je kunt je eigen gedichten strontbeu worden." Waarna ze een cyclus van tien korte gedachten over 'bonkende polsjes' op ons afvuurde. Vanhauwaert is samen met die andere youngster Rebekka De Wit de coming lady in Het Desideratoriumprogramma op 28 september.

De voorstellingen van Saint-Amour in Vlaanderen én Nederland blijven een van de vlaggenschepen van Behoud de Begeerte, terwijl ook 100 jaar Louis Paul Boon in Aalst in maart 2012 een uitgekiende herdenking krijgt. Andere klassiekers als Geletterde Mensen en Koningsblauw (de hommage aan Herman De Coninck) belanden dan weer een jaar in het vriesvak. "We proberen een heleboel nieuwe kleinere voorstellingen uit, die op termijn moeten doorgroeien tot grotere zaalproducties", zegt directeur Luc Coorevits. "En we houden ook het literaire erfgoed in het oog, met een avond rond de dertig jaar geleden verongelukte dichter Paul Snoek en zijn biograaf Paul Demets", vult dramaturge Katrien Jacobs aan. Meer dan ooit is de Antwerpse Permekebibliotheek de uitvalsbasis. Liefst vijftien voorstellingen vinden er hun beslag, van de '24 uur van het podium' tot Passanten, waar de Braziliaan Joao Ubaldo Ribeiro de eregast is. Coorevits hoopt dat er snel klaarheid komt over het statuut van Behoud de Begeerte én de bijbehorende financiering. "Nu vallen we tussen twee stoelen. Blijven we bij het Kunstendecreet en of ressorteren we, na de integratie van het letterenbeleid, toch bij het Vlaams Fonds voor de Letteren?"

Sprakeloos op de planken

Het uitgesproken paradepaardje van het komende seizoen is Tom Lanoye. In samenwerking met de Brusselse KVS puurde Lanoye een monoloog van dik twee uur uit zijn ultieme moederhommage Sprakeloos, die als een pletwals de Vlaamse en Nederlandse lezersharten veroverde. Sprakeloos op de planken gaat vanaf oktober op tournee en bewaart de centrale lijn van het boek. Lanoye vindt het volstrekt logisch dat hij deze ode op een podium brengt: "Het zou wel erg zijn mocht ik die kans laten liggen. Ik ben van plan om trouwens de hele tekst compleet van buiten te leren." De voorstellingenreeks sluit af op 14 en 15 november in zijn geboortestad Sint-Niklaas. "Dit is als Wembley voor de Britse voetballers, de Stadsschouwburg is mijn heilige grond." En Lanoye gaat nog een walhalla betreden. Zijn droom om Sprakeloos in de Amsterdamse Carré te brengen, komt uit. Lanoye krijgt het privilege op 21 maart 2012 als auteur van het Boekenweekgeschenk. Daarna moet ook Nederland voor de bijl. De literaire alleskunner belooft dat hij tijdens Sprakeloos "af en toe zal schmieren": "Dat hoort zo. En zoals steeds zal er geen zin bij zijn die niet bekt. Zeker zal ik ook maagpijn hebben door me té intens op te laden."

De negentiende editie van Saint-Amour blijft voortborduren op dezelfde formule. Ze staat in februari 2012 in het teken van de onbereikbare geliefde, de geliefde "die te jong is of te oud, te ver, te nabij, te mooi, te dood of te getrouwd is." Het liefdeselixir zal worden toegediend door een gezelschap debuterende en gevestigde schrijvers. De Brit David Mitchell is de grote publiekstrekker, terwijl debutant Peter Buwalda (die alom succes oogstte met het voor de Libris genomineerde Bonita Avenue) ook in Vlaanderen zijn fanclub zoekt uit te breiden. Hij blijft er nuchter onder: "Ik laat alle drukte van me afglijden. Maar natuurlijk is het veel leuker als je debuut meteen hoog gewaardeerd wordt. Er is mij een kale kermis bespaard gebleven. Want hoeveel debutanten krijgen niet gewoon stilte als reactie?" Over zijn tweede boek wil hij nog niet veel kwijt: "Ik heb me in de nesten gewerkt met dit debuut (lacht). Want nu mag het echt niet minder zijn." Buwalda en Mitchell krijgen tijdens Saint-Amour het gezelschap van Wim Helsen, P.F. Thomése en Floortje Zwigtman, de muziek komt van het combo Dez Mona.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234