Woensdag 22/09/2021

"Behandeling met blauwig licht maakt piloten alerter"

Piloten van Novair trainen in de simulator voor het vliegen met een A320 Beeld Novair
Piloten van Novair trainen in de simulator voor het vliegen met een A320Beeld Novair

Lichttherapie met blauwachtig licht kan de alertheid van piloten significant verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek door de universiteit van Western Michigan en onderzoeksbureau FluxPlus uit Tilburg onder vliegend personeel van een Zweedse luchtvaartmaatschappij. Veel ongelukken en bijna-ongelukken in de luchtvaart zijn het gevolg van vermoeid personeel.

Het onderzoek is uitgevoerd onder piloten en cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Novair uit Zweden. Ze werden een maand lang voor elk vertrek op een langeafstandsvlucht 30 minuten blootgesteld aan intensief licht met een blauwachtige kleur. Van dit licht is bekend dat het de aanmaak van het nachthormoon melatonine onderdrukt en tevens een effect heeft op de energiehuishouding.

Alerter
Wat bleek? Na de lichttherapie waren de proefkonijnen duidelijk alerter dan ervoor. Die verbetering bleef uit bij de groep die geen lichttherapie kreeg, zo constateerden de onderzoekers.

Op basis van hun onderzoeksresultaten stellen ze dat de veiligheid in de luchtvaart verbeterd kan worden met behulp van nieuwe technieken zoals lichttherapie. Die kan haar nut volgens hen ook bewijzen bij het verbeteren van arbeidsomstandigheden in gebouwen zonder daglicht, tijdens nachtdiensten en bij ondergronds bouwen. Meer grootschalig onderzoek blijft echter noodzakelijk.

Ruim de helft
Dat het onderzoek plaatsvond in Zweden is niet toevallig. Uit een rondvraag door de Zweedse pilotenvereniging in 2011 bleek dat meer dan de helft van de Zweedse piloten wel eens in slaap dommelde achter de stuurknuppel en zeventig procent wel eens fouten maakte door vermoeidheid. De vereniging noemde de cijfers destijds "onaanvaardbaar hoog".

Tachtig procent van de 625 piloten die deelnamen aan de rondvraag vonden ook dat de drukke vliegschema's een gevaar vormen voor de veiligheid in het luchtruim. Van Europa mogen piloten dertien uur ononderbroken vliegen plus twee uur extra indien nodig.

Risicofactoren
Slaperigheid, concentratieproblemen en een verminderde alertheid bij vliegend personeel zijn belangrijke risicofactoren voor de veiligheid binnen de luchtvaart. Veel ongelukken en bijna-ongelukken worden veroorzaakt door vermoeidheid van piloten die vaak lange dagen maken en gebukt gaan onder een chronisch slaapgebrek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234