Donderdag 05/12/2019

BEELDENSTORM

De in 2004 gestorven Amerikaanse fotograaf Richard Avedon haalde niet alleen John F. Kennedy en Marilyn Monroe voor zijn lens, hij volgde ook intensief het modehuis Dior. Het resultaat is nu te zien in het boek Dior by Avedon.

In zijn portretten van beroemde mensen legde Richard Avedon zijn onderwerpen vast tussen de zwarte kaders van het negatief en voor een naakte, witte achtergrond. Hij wist ze te vangen op een onbewaakt moment, in een pose waarin hij een glimp van hun ziel capteerde, de human predicament, zoals hij het noemde. Niet alleen daardoor werd hij een van de grootste fotografen van de vorige eeuw.

Het was ook Avedon die de modefotografie een geheel nieuwe wending gaf, vooral door de fascinatie die hij koesterde voor de creaties van Christian Dior. Het lijvige boek toont hoe Avedon door zijn lens de kunde van Christian Dior verrijkte. Waar Dior in se een romanticus was, gaf Richard Avedon aan Diors creaties een nieuwe lading, louter door zijn modernistische visie.

In die zin was hun werk erg complementair. Dior vond dat couture een middel was om te vechten tegen de 'demoraliserende en deplorabele invloeden' van zijn tijd. Avedon fotografeerde op zijn beurt zijn geliefde modellen in de haast architecturaal geconstrueerde kleren van Dior simpelweg op banale Parijse straten, waardoor ze een nieuwe dimensie kregen. Avedon was street photographer avant la lettre. Het urbane leven gaf contrast aan de New Look die Dior gelanceerd had in 1947. Dat was precies ook de essentie van de stijl van Avedon: hij verleidde en verwarde tezelfdertijd. Hij wilde naar eigen zeggen 'paradox, ironie en contradictie combineren'. En de ophefmakende New Look van Dior, dat was een ongezien nieuw silhouet, met wijde rokken en korte jasjes met een wespentaille.

In de naoorlogse jaren werd de New Look niet zozeer door het publiek enthousiast ontvangen, dan wel door een aantal coryfeeën van de mode, waaronder Carmel Snow van de Amerikaanse Harper's Bazaar. Het was in haar opdracht dat Dior, lang voor hij begon te ontwerpen, mode-illustrator voor Harper's was geweest. Het was ook Snow die Alexey Brodovitch als artdirector van Harper's had aangesteld. En Brodovitch was nu net de fotografieleraar van de jonge Avedon. Avedon kwam zo aan boord bij Harper's. En zo belandde Avedon met Snow in Parijs, om er foto's te maken van de creaties van die Christian Dior, die eindelijk zijn droom had waargemaakt.

Naar verluidt was Avedon jarenlang Diors felste criticus, waar anderen hem vaak de hemel in prezen. Het resultaat van hun artistieke ontmoeting blijft vandaag nog erg veel mensen inspireren en intrigeren. De combinatie leidde immers tot iets unieks: dat uitzonderlijke fotografie tegelijk tot verbazing kan leiden én tot prikkelende vervreemding. En nog belangrijker misschien: de beweeglijkheid van de kleren van Dior, die Avedon in zijn foto's op een onwaarschijnlijke manier wist te capteren, blijft geniaal.

Dior by Avedon, Rizzoli, 206 p., ongeveer 150 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234