Vrijdag 09/12/2022

Beeldende kunst

François Morellet geeft het gevoel dat de tentoonstellingsruimte te klein is, zijn werk loopt vaak - in gedachten - verder buiten de muren

WIE: François Morellet WAAR & WANNEER: tot 29 april (van woensdag tot zondag van 10 tot 18 uur) in De Garage, Ruimte voor Actuele Kunst, Onder de Toren in Mechelen. Info: 015/29.40.00ONS OORDEEL: Deze Franse kunstenaar is een monument.

Speelse structuren vanuit beredeneerde abstractie

Mechelen / Eigen berichtgeving

Luk Lambrecht

De Garage, Ruimte voor beeldende kunst in Mechelen kreeg het voor elkaar om de overzichtstentoonstelling van de belangrijke Franse kunstenaar François Morellet (1926) over te nemen van de befaamde Galerie nationale du Jeu de Paume in Parijs.

Het werk van Morellet, en dan vooral zijn tekeningen (die jammer genoeg ontbreken in Mechelen) kan doorgaan voor revolutionair én visionair voor wat (vooral in Amerika) werd gemaakt door kunstenaars als Frank Stella en So LeWitt. De jonge Morellet maakte al in 1952 studies die deden denken aan de, veel latere, beroemde baanschilderijen van Frank Stella. Morellet is geen beeldend poëet; alle werken vertonen een welbepaald ordenend stramien en kleven veelal hetzelfde adagio aan dat van Stella: you see what you see.

De kunst van Morellet is niet persoonlijk, hij maakt zijn werk vanuit een zo groot mogelijke beredeneerde abstractie in het spanningsveld tussen het bedenken en het uitvoeren van een kunstwerk. Hij analyseert de kunst tot op het bot en etaleert via (veelal) humoristische werken en installaties zijn positivistische ingesteldheid. Wellicht wordt Morellet nog altijd niet naar waarde ingeschat omdat zijn werk te logisch in elkaar steekt. Het toeval is in zijn vroeg werk een leidraad; cijfers uit het telefoonboek bepalen bijvoorbeeld de keuze van materialen en banale zwarte kleefband wordt ingezet om zo onpersoonlijk mogelijke lijnen te trekken. In Mechelen kreeg alle werk een mooi plaatsje en wordt vooral de analytische geest van de kunstenaar geïllustreerd.

Morellet geeft het gevoel dat de tentoonstellingsruimte te klein is, zijn werk loopt vaak - in gedachten - verder buiten de muren, de vloer en het plafond. Hij gebruikt de lijst van een overigens altijd witmaagdelijk schilderij als bijkomend grafisch element. Eén zijde van een stalen lijst springt uit de contouren van het schilderij en wordt een vrije lijn in de ruimte. De ingelijste schilderijen worden hierdoor wonderlijke driedimensionale wandobjecten. Morellet wil de toeschouwer voortdurend met beide voeten op de vloer houden en via een semi-wetenschappelijke methode bewijzen dat zijn kunst gebaseerd is op mathematisch-logische principes. Naast kunst die ingaat op de relatie schilderij/lijst zijn vooral de werken waarin een tak van een boom wordt geconfronteerd met een strakke lijn van zwarte tape aandoenlijk. Neem Hommage aan Newman, waar Morellet in een stuk wit beschilderd fineerhout een verticale onbeschilderde strook uitspaart en wat verder een tak bevestigt als een lichtjes kronkelende lijn op de drager.

Ook het fysieke en het participatieve spelen in Mechelen een belangrijke rol. De toeschouwers kunnen via een pedaal neoninstallaties activeren of midden in een installatie lopen van alu-buizen, die zoals de titel het verklapt het bestaan van een oneindig aantal sculpturen suggereert. Een van de recentste werken toont een accordeon van 31 zwart gekleurde metalen elementen die op een vrije manier tegen de muur kunnen worden gehangen. Dat werk typeert een beetje de intenties van een nog altijd mentaal jonge François Morellet, die zijn hunker naar abstractie telkens een goedaardige draai weet te geven. Deze tentoonstelling geeft daarvan een mooi beeld.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234