Maandag 11/11/2019

Bedrijven verliezen hun negatieve imago

Vijftiende Open Bedrijvendag belooft een succes te worden

Ondernemingen halen normaal gezien vooral de media met negatief nieuws, maar tijdens de Open Bedrijvendag worden ze een felbegeerde attractie voor een dagje uit. Zondag zetten 347 bedrijven in Vlaanderen de deuren open voor de vijftiende editie van het evenement. Er worden alweer honderdduizenden bezoekers verwacht.

De Open Bedrijvendag is een initiatief van Yves Lejaeghere, een reclamejongen uit Brugge. Aan het einde van de jaren tachtig kreeg hij de opdracht om een open dag te organiseren voor een bedrijf, waarop hij het idee kreeg om dan maar meteen een open dag voor bedrijven in heel het land te organiseren.

"Met het evenement wilden we vooral aan de bevolking tonen hoe sterk onze economie is en hoe sterk onze bedrijven wel zijn", zegt Lejaeghere. "België is een land van sterke kleine ondernemingen, vaak nog in handen van families. Maar bij de bevolking bestaat het idee dat economie saai is. Vaak verdwijnt dat beeld als je eens achter de schermen kunt kijken. Veel mensen worden dan wel enthousiast."

De Open Bedrijvendag is inmiddels uitgegroeid tot een massa-evenement, waar jaarlijks honderdduizenden mensen op af komen. "Het is nu het grootste eendagsevenement na de Open Monumentendag", zegt Lejaeghere trots. Vorig jaar zakten er in Vlaanderen alleen al ongeveer 830.000 bezoekers af.

Dit jaar openen 347 Vlaamse bedrijven hun deuren, grote en kleine (zie kader). Enige voorwaarde voor de deelnemers is dat er iets in het bedrijf te zien is. Bankkantoren, verzekeraars of andere zaken waar vooral aan bureaus en met papier gewerkt wordt, komen niet in aanmerking.

Het thema van de editie van dit jaar is 'vrouwvriendelijke onderneming'. Er werd een prijs uitgereikt voor de vrouwvriendelijkste onderneming, aan SKF uit Tongeren (DM, 29/9). Maar er is ook aandacht voor werkgelegenheid. "Op onze website worden tweehonderd vacatures gepubliceerd en in de bedrijven zelf wordt een jobpunt geïnstalleerd", zegt Lejaeghere. "Het voordeel voor de sollicitant is dat hij op zo'n dag meteen een goed zicht krijgt op het werk dat hij zou moeten doen. Hij krijgt bovendien een beter idee van de sfeer."

Voor de deelnemende bedrijven is het ook een uitgelezen moment om aan hun public relations te werken. "Meestal halen bedrijven of bedrijfsleiders enkel het nieuws als er iets negatiefs te melden valt, zoals een staking, afdankingen of zwartwerk. Maar tijdens dit initiatief komen vooral de positieve aspecten naar boven."

Na vijftien jaar denkt Lejaeghere dat heel wat mensen anders zijn gaan denken over de bedrijven. "Ik denk wel dat hun imago verbeterd is. Jaar na jaar is er meer interesse voor de Open Bedrijvendag en er doen ook steeds meer bedrijven aan mee. Bovendien worden er nog andere inspanningen gedaan om het beeld dat de mensen hebben te verbeteren, denk maar aan televisieprogramma's als Kinderen van Dewindt. Er is dus wel verbetering merkbaar."(FSm)

vijf tips voor Open Bedrijvendag

1. Op de koffie

De Ambachtelijke Koffiebranderij Hoorens uit Sint- Maria-Oudenhove (Zottegem) opent haar deuren op zondag. Het is het bedrijf van Evelyn Hoorens, alias mevrouw Panamarenko.

2. Met of zonder melk

Opmerkelijk is de Ezelmelkerij De Hippomaan in Zeveren bij Deinze, waar ezelinnenmelk 'geoogst' wordt. Er zijn ook drie paardenmelkerijen te bezoeken.

3. In het lab

Dit jaar zet farmabedrijf Janssen Pharmaceutica de deuren open voor bezoekers. Er zijn speciale parkings voorzien en pendelbussen naar de gigantische bedrijfsterreinen in Beerse.

4. In de lucht

Wie van vliegtuigen houdt, moet beslist even binnenlopen bij SN Brussels Airlines. De grootste Belgische luchtvaartmaatschappij houdt opendeur in Zaventem.

5. Te water

Liefhebbers van boten moeten naar Zeebrugge. Superfast Ferries, een ferrybedrijf dat diensten naar Schotland verzorgt, gunt bezoekers een blik achter de schermen.

De volledige lijst vind je op www.openbedrijvendag.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234