Woensdag 24/07/2019

Privacy

Bedrijven moeten niet langer zeggen welke gegevens ze van u bijhouden

Beeld ANP

Bedrijven moeten vanaf midden volgend jaar niet langer aan de Privacycommissie doorgeven welke gegevens ze bijhouden van klanten en gebruikers. "De maatregel blijkt inefficiënt."

Uiterlijk eind juli 2016 moeten bedrijven niet langer melden welke gegevens ze bijhouden van klanten, gebruikers en werknemers. Dat zegt Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie. Tegen die datum moet er normaal gezien een nieuwe wet zijn die de verplichting ongedaan maakt.

De reden is vooral te zoeken bij het feit dat het bijhouden van de gegevens bijzonder moeizaam verloopt. "In veel gevallen zitten we met databanken die niet up-to-date en/of onvolledig zijn, waardoor de regeling haar nut verliest. Het is geen efficiënte manier van werken. Bovendien zijn er per jaar maar 140 opvragingen. In verhouding met de inspanningen die worden gedaan, is dat heel weinig", zegt Debeuckelaere.

"Veel gegevens worden nu ook in de cloud opgeslagen, waardoor zo'n registratie minder relevant wordt."

Boetes uitdelen

Uiteraard moeten bedrijven zich nog altijd houden aan de privacywet, die zegt dat klanten en werknemers op de hoogte moeten worden gebracht van het feit dat ze bepaalde gegevens bijhouden en dat het bijhouden van gegevens proportioneel is in vergelijking met de privacy.

"De verplichting om camera's aan te geven, staat nog los van de Europese wetgeving. We hopen dat we die ongedaan kunnen maken, maar dat is een politieke beslissing", stelt Debeuckelaere.

"Voor die gegevens is er grote interesse vanwege de politie. Ons voorstel is dat zij bijhouden welke bedrijven waar en waarom camera's plaatsen."

De Privacycommissie wordt volgend jaar grondig hervormd. Ze krijgt de bevoegdheid om zelf onderzoeken uit te voeren en boetes uit de delen. Op Europees niveau is beslist dat die boetes kunnen oplopen tot 4 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf. Het is afwachten hoeveel geld de Privacycommissie zal krijgen om haar uitgebreide takenpakket te realiseren.

Voor bedrijven is het verdwijnen van de meldingsplicht uiteraard een aanzienlijke vereenvoudiging. Daartegenover staat dat ze meer inspanningen zullen moeten doen voor het afschermen van privacygevoelige data, zoals het aanwerven van een veiligheidsconsulent. Vooral voor kleinere bedrijven kan dat een zware last betekenen.

"In veel gevallen zitten we met databanken die niet up-to-date zijn", zegt Willem Debeuckelaere van de Privacycommissie. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden