Maandag 18/10/2021

Bedrijven mikken met reclame en dure cadeaus almaar meer op studenten

Universiteit Gent en KU Leuven werken aan code over reclame op de campus

Studenten kunnen sinds gisteren gratis software van Microsoft downloaden. En een Deens bedrijf kwam eerder al met kosteloze online cursussen met reclame. Studenten lijken een steeds belangrijkere doelgroep voor firma's. De UGent en de KU Leuven werken al aan een deontologische code.

Door Kim Herbots

Brussel l Het cadeautje van Microsoft is niet van de poes: met het project DreamSparks kunnen studenten dure professionele softwarepakketten kosteloos downloaden. Een tactiek die werkt, zo bewijzen de gratis online cursussen: op een week tijd werden er 30.000 van het internet geplukt.

Reclame in cursussen is een gimmick die Vlaamse bedrijven ook ontdekt hebben."Studentenverenigingen krijgen steeds vaker het aanbod om reclame af te drukken in cursussen", aldus onderwijscoördinator Ludo Melis van de KU Leuven. "Tot nu toe houden ze de boot af maar stilaan zijn er wel kringen die op de vraag willen ingaan. Wij werken nu aan voorschriften om dat in goede banen te leiden. We zijn er niet per se tegen maar er stellen zich toch problemen. Wie krijgt dat aanbod? Geneeskunde, de ingenieurs, economie... De kleinere kringen blijven in de kou staan. Bovendien willen we absoluut vermijden dat de cursus pijnbestrijding de 'cursus Aspirine' genoemd wordt."

Bedrijven benaderen studenten om verschillende redenen. "Voor ons zijn het potentiële werknemers", aldus Jan Poté van het technologiebedrijf Option. Zijn firma lanceerde afgelopen najaar een actie waarbij ze Leuvense studenten een gratis abonnement bij de door hun gesponsorde voetbalclub Oud-Heverlee Leuven aanboden. "Wij zoeken voornamelijk ingenieurs en die zijn schaars", zegt Poté. "Je moet de studenten zo vroeg mogelijk bereiken."

De massale acties zijn echter het meest gericht op de student als consument. "Sampling gebeurt zo goed als dagelijks", aldus Ludovic Bol, voorzitter van de sociale raad aan de UGent. "Vooral Red Bull is daar heel sterk in. Zolang ze op de openbare weg blijven, moeten ze geen toestemming vragen. Maar tijdens de examens wilden ze een lounge inrichten in een studentenhome. Dat hebben we toen geweigerd." Al was de weigering niet principieel. "We werken aan een code omtrent dat soort zaken", aldus Bol, "en zolang die niet af is, houden we de boot wat af."`

De code komt er naar aanleiding van een actie van Kinepolis. "Zij drukten reclame af op onderleggers in de restaurants en studenten konden in ruil voor vijf euro naar de film", zegt Bol. "Daar is reactie op gekomen van de kleinere bioscopen. We willen nu vooral regels vastleggen over wat mag en wat niet zodat we in de toekomst consequent kunnen beslissen. Niet zo evident: de studenten willen bijvoorbeeld dat reclame voor alcohol mag, het beleid lijkt daar anders over te denken." Duidelijk is echter dat de universiteit niet langer bereid is om enkel dankbaar het het handje uit te steken. "We zijn daar in het verleden te braaf in geweest", vindt Bol. "Bedrijven verdienen fors aan studenten dus het lijkt ons niet meer dan logisch dat daar ook budgetten tegenover staan. Voor filmtickets van vijf euro doen we het niet meer."

Meestal gaat het om kleinere gadgets maar af en toe is er een grotere vis te rapen. Volgende week organiseert alweer datzelfde Red Bull een race met telegeleide vliegtuigjes op de campus van de VUB. Inzet: een citytrip naar Rotterdam. "Wij hebben vorig jaar vliegtuigtickets uitgedeeld aan gebuisde studenten", vertelt ook Ingrid Vandergeynst van Thomas Cook Airlines. "Studenten reizen veel en ze zijn voor ons een grote doelgroep." Op de website studiant.be loopt momenteel een wedstrijd waarbij datzelfde Thomas Cook een reis voor twee naar de zon aanbiedt aan studenten. "Bedrijven hebben hun actieterrein enigszins verlegd", aldus Michiel Hofman van die website. "Vroeger sponsorden ze studentenverenigingen maar sinds die minder en minder studenten aanspreken, richten ze zich nu rechtstreeks op de student. Soms met grootse acties."

Maar gratis valt niet altijd in de smaak. "Ik heb al mails gekregen van studenten die niet blij zijn dat er Cola light uitgedeeld wordt gezien de discussie die er over lightproducten is", vertelt Ingrid Vrancken van de Universiteit Hasselt. "Ach, ik beslis ad hoc. Mijn redenering is: 'als het de studenten ten goede komt, mag het'. En politiek is absoluut uit den boze." Ook Melis let op. "Vooral bij geneeskunde zijn farmaceutische bedrijven erg actief. Ze geven cadeautjes aan de studenten maar bieden ook lesmateriaal aan: implantaten bij tandheelkunde bijvoorbeeld. Dat wordt toegelaten op twee voorwaarden: geen inmenging in het vak én geen exclusiviteit. Als ze dat laatste horen, zijn de meeste al een pak minder geïnteresseerd."

Ludo Melis (onderwijscoördinator KU Leuven):

We willen vermijden dat de cursus pijnbestrijding de 'cursus Aspirine' wordt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234