Woensdag 16/10/2019

Milieu

Bedrijven gaan plasticvangers testen op de Schelde

Sinds de Nederlander Boyan Slat met The Ocean Cleanup de wereld vertrouwd maakte met het idee om plastic uit de oceaan op te halen, is er draagvlak voor plasticvangers. Beeld The Ocean Cleanup

Privébedrijven mogen van de Vlaamse Waterweg plasticvangers testen op de Schelde. Een systeem met netten tot op de bodem moet plastic opvissen zonder al te veel vis te vangen en de scheepvaart te hinderen.

De Nederlander Boyan Slat maakte de wereld vertrouwd met het idee om plastic uit de oceaan op te halen. Maar aangezien rivieren het plastic aanvoeren naar de open zee lijkt het een goed plan om het plastic daar al op te halen. De Vlaamse Waterweg, het overheidsagentschap dat de Vlaamse waterlopen beheert, heeft nu privébedrijven uitgenodigd om plasticvangers te bouwen voor de Schelde.  

“We zijn op zoek naar systemen die efficiënt en goedkoop plastic uit het water kunnen halen”, zegt Carolien Peelaerts, woordvoerder bij De Vlaamse Waterweg. “Gedurende een jaar zullen we ze testen op de waterlopen. Daarna kunnen we beslissen om een systeem aan te kopen.”

Pro bono

Het project is dus in de eerste plaats pro bono, zegt Peelaerts. De bedrijven worden voor hun ontwerp niet betaald. Pas als het goed werkt, kan de overheid beslissen om het te kopen. Voor de test zijn een tiental locaties in overweging genomen in de Schelde en haar zijrivieren. Ook plaatsen als de Tijsluis in Dendermonde zijn al genoemd.  

Hoewel nog niet bekend is welke bedrijven de uitdaging aangaan, gaat baggeraar DEME volgens De Tijd 2,5 miljoen euro investeren in een project om onder de Scheldebrug van Temse plastic op te vangen met een onbemand vaartuig. Het baggerbedrijf hoopt daarmee te beginnen in april.

“In Frankrijk en Nederland zijn er al plasticvangers”, zegt bio-ingenieur Tom Maris (UAntwerpen), die mee voor de wetenschappelijke ondersteuning zorgt bij het project van De Vlaamse Waterweg. “Maar zij houden enkel het plastic tegen dat aan de oppervlakte drijft. Als je daar een netje spant, dan passeert nog steeds 80 tot 90 procent van het vuil. Dat is ook een beetje de kritiek die wij hebben op het project van Boyan Slat.” 

Het onderzoek van de Universiteit Antwerpen, waar Maris aan werkt, loopt vier jaar en heeft als doel om de ‘plastic soep’ in de Schelde in kaart te brengen. Onderzoekers doen dat onder meer met een vissersboot waarvan de netten tot op de bodem reiken. “Daarmee vang je kilo's vis, maar ook plastic”, zegt Maris. “We vangen heel veel plastic folie, maandverband- en snoepverpakking, maar ook plastic dat in de bouw en landbouw wordt gebruikt. We proberen nu ook te onderzoeken op welke diepte het meeste zwevende plastic zich bevindt.”

Tijdens enkele meetsessies zou er in 20 uur 80 liter plastic opgehaald zijn. De onderzoekers werken nog aan een mobiele sampler voor de zijrivieren, die in het voorjaar al zou worden ingezet. De experts zullen de toestellen van de privébedrijven ook evalueren. Bij die beoordeling zullen ze kijken naar hoe ‘efficiënt’ ze vis vangen, zegt Maris nog. Bedoeling is dat die hoeveelheid zo laag mogelijk blijft. De scheepvaart mag eveneens geen hinder ondervinden. 

Business 

Voor bedrijven zoals DEME lijkt het ophalen van plastic afval uit het water een nieuwe business te worden. Ook econoom Geert Noels haalt gesprekken tussen het bedrijf en de chemiesector aan in een interview in deze krant. “Wij hebben maritieme ingenieurs in huis, dus het is logisch dat wij in die richting kijken”, zegt DEME-woordvoerder Vicky Cosemans. “Het project in de Schelde kan een opstap zijn om de technologie later op andere plaatsen toe te passen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234