Donderdag 09/04/2020

Overnamemarkt

Bedrijven eten zich rond

Proximus-logoBeeld BELGA

De Franse telecomgroep Orange richt haar pijlen op kleine bedrijven die slechts in één land actief zijn, waaronder mogelijk Proximus. De komende vijf jaar voorziet de Franse gigant een grote consolidatiegolf. Er is sprake van een mondiale trend van een overnamemarkt onder hoogspanning.

In een gesprek met onder meer de Britse zakenkrant Financial Times laat Gervais Pellissier, de Europese topman van Orange, doorschijnen dat het Franse bedrijf kleinere telecomspelers, waaronder mogelijk Proximus, wil opslokken. In de erg versnipperde Europese telecommarkt is die beweging al een tijdje bezig, denk maar aan de recente overname van Base door Telenet, maar ook in andere sectoren trekken bedrijven de portemonnee open.

Amper twee maanden na de miljardenverkoop van Omega Pharma aan het Amerikaanse Perrigo snaaide die laatste eerder deze week een paar producten weg van concurrent GSK. "Het is nu het moment om groot te worden", zegt Marc Coucke, topman van Omega Pharma over de recente deal.

Er is veel geld en vertrouwen, horen we bij specialisten. Dankzij de lage rentes kunnen bedrijven zeer voordelig lenen bij de banken. Maar ook de sterke groei van zogenaamde schaduwbanken, zoals hefboom- en beleggingsfondsen, maakt dat er veel geld voorhanden is. Daarnaast durven bedrijven weer geld op te halen bij het publiek of een aankoop cash te betalen, zoals bij Omega Pharma-Perrigo.

De meeste overnames vandaag gebeuren in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in België is het vertrouwen groot. De recentste barometer van consultancybedrijf KPMG ziet tegenover vorig jaar een groei in de overnamehonger van 6 procent. De daling van de euro tegenover de dollar maakt het voor Amerikaanse bedrijven dan weer interessant om in Europa te shoppen.

Kosten besparen

Volgens cijfers van financieel platform Dealogic hangt de omvang van de overnames sinds vorig jaar weer rond het niveau van 2007, net voor de financiële crisis. Toch is de trend anders. "Bedrijven moeten zichzelf regelmatig heruitvinden", zegt Cynthia Van Hulle, professor economie aan de KU Leuven. "Ze gaan op zoek naar knowhow en producten bij andere bedrijven om te kopen of binnen het eigen bedrijf om af te stoten." Op die manier werken ondernemingen naar een gefocuste groei. Yann Dekeyser van KPMG: "Door bepaalde activiteiten af te stoten en fors te investeren in de kernactiviteiten, krijg je veel beweging op de markt."

Een andere reden voor overnames is om kosten te besparen. Dat is een van redenen van de koopdrift in de Europese telecommarkt. Dit jaar alleen al is er volgens Dealogic voor ruim 60 miljard euro aan overnames gedaan. Bij vele synergieën horen onvermijdelijk herstructureringen en schaalvergroting laat bedrijven toe om kostenbesparende maatregelen te treffen. "Kostensynergieën zijn niet noodzakelijk negatief", zegt Hans Kets van advocatenkantoor Allen & Overy, "maar wel onvermijdelijk, want als bedrijf word je opgegeten als je niet groeit." Belangrijk is dat dit soort van consolidaties niet uitmondt in een selecte groep Europese monopolies.

Van een oververhitte overnamemarkt willen kenners niet spreken, maar er zijn een paar bedenkingen mogelijk. De ECB waarschuwt al even voor het gevaar van schaduwbanken, die niet onder de strenge bankregels vallen en de risico's dus kunnen verhogen. Ook in een te hoge schuldgraad bij bedrijven om overnames te financieren, de ziekte van de financiële crisis in 2008, schuilt een groot gevaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234