Vrijdag 20/05/2022

Bedrijven en politiek liggen (nog) niet wakker van WK voetbal

Staan 4, 10 en 14 juni bij u al rood aangekruist in de agenda? Dan is de kans groot dat u die dag al vroeg achter de beeldbuis kruipt om de Rode Duivels aan het werk te zien op het WK voetbal. Wellicht ligt u dan languit in uw luie zetel want op veel inspanningen van uw baas om van op de werkplek de nationale ploeg te kunnen volgen, hoeft u niet te rekenen. De Belgische bedrijfsleiders en politici liggen namelijk hoegenaamd niet wakker van het toernooi.

Brussel

Eigen berichtgeving

Valerie Hardie / Bart Fieremans

In Engeland, Duitsland en Zuid-Afrika zien ze de bui al hangen: werknemers en arbeiders die zich in groten getale plots een dag ziek melden. Om in werkelijkheid op hun gemakje de verrichtingen van hun nationale helden live op televisie te kunnen volgen. Want voor de eerste keer in de geschiedenis van het WK voetbal zijn de matchen in de Europese landen door het uurverschil met Japan en Zuid-Korea in de voormiddag te zien, tijdens de werkuren dus. Dat was ook de Britse minister van Handel, Patricia Hewitt, opgevallen en een studie toonde bovendien aan dat liefst zeven miljoen fans van plan waren om de WK-wedstrijden op de buis te bekijken.

In dat onderzoek gaf een op de tien werknemers aan dat hij met plezier een ziekte zou veinzen om die dag vrij te hebben. "Uiteraard willen we dat Engeland het goed doet op het WK", vertelde Hewitt aan de Engelse krant The Observer. "En daarom zal de timing een zorg zijn voor alle bedrijfsleiders. Een dag ziekteverlof van hun voltallige personeel kunnen ze wel missen als kiespijn." Meteen riep ze de werkgevers op om enige flexibiliteit aan de dag te leggen en hun bedienden toe te staan om de verloren tijd nadien in te halen of om vroeger te beginnen. Of om televisieschermen te installeren waar mogelijk. Zelf beloofde Hewitt geen enkele vergadering te zullen beleggen op tijdstippen dat de Engelse ploeg in actie komt. En in het Lagerhuis wees ze er nog op dat bedrijven die oog hebben voor de noden van hun werknemers doorgaans populairder zijn en qua productiviteit beter scoren dan firma's die daar doof voor blijven.

Een expert terzake, de econoom Jan de Jager, haalde dat argument in Zuid-Afrika ook al aan. Volgens hem zullen werknemers veel efficiënter handelen indien ze de wedstrijden van hun nationale team op het werk kunnen volgen. "Dan denken ze tenminste niet aan wat ze missen en concentreren ze zich op hun taken. Sta uw werknemers toe een poosje vrij te nemen, dan is nadien de bereidwilligheid om te werken heel wat groter." In Duitsland is het niet anders. Meerdere politici richtten al een oproep aan de bedrijfswereld om zich tijdens het WK flexibel op te stellen. Zowel bij de CDU als SPD was te horen dat arbeiders de kans moeten krijgen om later te werken zodat ze geen matchen van hun Mannschaft hoeven te missen.

De Rode Duivels voetballen op dinsdag 4 juni om 11.00 uur tegen Japan, op maandag 10 juni (11.00 uur) tegen Tunesië en op 14 juni om 8.30 uur tegen Rusland. Een rondvraag in België leert echter dat de politiek noch de bedrijfsleiders wakker liggen van de Wereldbeker. De meeste ministers tonen weinig interesse voor de problematiek en zijn niet zinnens een voorstel zoals dat van Hewitt te formuleren. Minister van Overheidsbedrijven Rik Daems laat weten dat hij de diverse directiecomités geen enkele richtlijn wil opdringen en Vlaams minister van Tewerkstelling Renaat Landuyt heeft nog geen enkel signaal ontvangen dat zou kunnen wijzen op problemen, zegt hij. "Maar als de bazen hun werknemers niet de mogelijkheid bieden om de matchen te volgen, dan moeten ze zelf ook de discipline hebben om de tv uit te laten." Vlaams minister van Sport Bert Anciaux kan zich wel vinden in het Engelse ideetje maar hij houdt zich verder op de vlakte: "In de CAO's zou er wel aandacht moeten zijn voor sportbeleving zonder dat dat echter tot verminderde prestaties leidt."

Bij de bedrijven zijn het aantal initiatieven erg beperkt. Ford Genk, waar de uurloners na het behalen van de landstitel door Racing Genk twee dagen technisch werkloos waren, doet niets bijzonders om zijn arbeiders te informeren over de resultaten van de Rode Duivels. Net zomin als het chemiebedrijf BASF in Kontich, biergigant Interbrew in Leuven, autofabrikant Hyundai in Eigenbrakel of Opel Belgium in Antwerpen. Meer dan het luisteren naar de radio zit er voor de werknemers niet in. Volgens die firma's zijn de Belgen trouwens niet zo voetbalgek dat ze een dagje vrij zullen nemen of een denkbeeldige ziekte zullen inroepen om thuis te blijven. Wilfried Baeken, communication manager van Ford Genk: "Je kunt toch niet toestaan dat zo'n evenementen de productie beïnvloeden? Ditmaal is het het WK, wat wordt het dan straks als Genk de Champions League speelt? Daar kunnen we toch geen rekening mee houden."

Die bedrijven kunnen alleszins maar best hopen dat hun werknemers zich niet ziek melden. De kosten kunnen dan wel eens hoog oplopen, zo becijferde Heidi Verlinden, managing consultant bij Securex Global Presenteism Management. In een bedrijf dat niet met de carensdag werkt (waarbij de eerste ziektedag niet betaald wordt), kan drie dagen ziekteverzuim het bedrijf makkelijk 495 euro per werknemer kosten. En dat is nog een voorzichtige raming. Ford Genk, dat bijna 10.000 personeelsleden in dienst heeft, en Opel (6.500 werknemers) kruisen maar beter de vingers.

Bij Coca-Cola Belgium en Nike, niet toevallig als sponsors betrokken bij het sportevenement, houdt men er een andere filosofie op na. In het atrium van de frisdrankengigant zal een reuzenscherm opgesteld worden en in de cafetaria worden meerdere tv-toestellen geïnstalleerd. "Zo kunnen ook de buitenlanders die bij Coca-Cola werken de wedstrijden van hun nationale ploeg zien", legt communicatiedirecteur Tom Delforge uit. Tijdens de openingsmatch van het WK voetbal wordt de werknemers om 11 uur ook een ontbijt aangeboden, net als bij Nike Belgium, dat daarvoor uitgenodigd wordt op de voetbalbond. "Een Japans getinte brunch", grijnst pr-verantwoordelijke Anit Van Eyden. "We spreken onderling af wie welke match wil zien, zodat iedereen minstens één keer kan kijken. Ze mogen ook twee matchen volgen, hoor, geen probleem. We zien dat als een onderdeel van het werk. Nike stelt zich in dat opzicht erg flexibel op, je weet ook nooit wanneer je hier gedaan hebt."

Bij Coca-Cola bestaat die traditie al langer. Roland Garros was vorig jaar met de prestaties van Justine Henin en Kim Clijsters ook al een voltreffer. "Natuurlijk bevordert dat soort initiatieven de teambuilding", weet Delforge. "Iedereen heeft de vrijheid om het WK te volgen, maar wel op voorwaarde dat er geen werk blijft liggen. In het verleden heeft dat nooit tot problemen geleid. We stellen vast dat iedereen zijn job perfect doseert."

'Bij Coca-Cola heeft iedereen de vrijheid om het WK te volgen, maar wel op voorwaarde dat er geen werk blijft liggen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234