Vrijdag 22/10/2021

Bedrijfswagens

Dit weekend buigen de onderhandelaars zich over een van de grootste begrotingsinspanningen ooit. Er is één heilige koe die men niet bij de horens vat: de bedrijfswagen. Een werkgever die een netto salaris van 2.280 euro aan zijn werknemer wil garanderen, moet daarvoor 5.400 euro uit zijn beurs halen. Als hij voor een bedrijfswagen kiest, kost het diezelfde werkgever ongeveer 4.550 euro. Voor de werknemer is de keuze tussen een zwaar belast loon en een nauwelijks belast voordeel in natura snel gemaakt. Dat verklaart waarom er in geen enkel land in de EU per inwoner zoveel bedrijfswagens zijn als in België.

In geen enkel land is het belastingkrediet voor bedrijfswagens zo hoog. België spendeert zo'n 1,2 procent van zijn bbp, een slordige 4 miljard, aan belastingkredieten voor bedrijfswagens. In Nederland is dat 0,2 procent. Maar het systeem is ook onrechtvaardig. 64 procent van de auto's zijn geregistreerd op naam van bedrijven met meer dan 500 werknemers, tegenover 24 procent voor bedrijven van minder dan 10 werknemers, terwijl deze laatste categorie 96 procent van de bedrijven in België vertegenwoordigt. Bovendien is het vooral de hoogste inkomenscategorie die bedrijfswagens krijgt. Met andere woorden, de luxewagen van de CEO wordt gesubsidieerd.

Het voordelige regime voor bedrijfswagens is des te minder verdedigbaar omdat het een erg negatieve impact op milieu en samenleving heeft. Bedrijfswagens leiden tot meer uitstoot, meer files, meer luchtvervuiling. Dat is op zich al erg genoeg maar dat we het met zijn allen subsidiëren is simpelweg onaanvaardbaar. Nu we voor zulk een enorme begrotingsinspanning staan lijkt het uur gekomen om dit vanuit milieu, sociaal en fiscaal oogpunt onaanvaardbaar systeem radicaal om te vormen en geleidelijk af te bouwen.

Michel Genet (Greenpeace), Lieze Cloots (Bond Beter Leefmilieu), An Descheemaeker (Bral vzw), Christophe Schoune (Inter-Environnement Wallonie), Mathieu Sonck (Inter-Environnement Bruxelles)

Hoofdredacteur VRT

Het profiel van de nieuwe hoofdredacteur van de VRT is een verrassing. De persoon zelf staat buiten kijf. Het betreft de gemaakte profielkeuze van de VRT-top.

En waarom die verbazing wekt? Omdat iemand met een commerciële kijk niet altijd heil bracht bij de VRT.

Nieuwsgaring en journaals zijn een basisopdracht van onze publieke omroep. De nieuwe beheersovereenkomst legt het accent op een verhoging van de sociaal-maatschappelijke relevantie van de VRT via kwaliteit en deontologie. Er zal ook meer worden geïnvesteerd in onderzoeksjournalistiek. De Vlaamse overheid voorziet hiervoor de nodige middelen. Met deze keuze voor nieuwskwaliteit lijkt het me dat de nieuwsredactie van de VRT geen nood heeft aan een commerciële kijk, wel integendeel. Ook al is nieuws een handelswaar, de publieke omroep is vooral een belangrijke cultuurdrager met een publieke opdracht van mediadienstverlening aan alle Vlamingen.

Omdat een misverstand snel gewekt is: Luc Rademakers heeft uiteraard het voordeel van de twijfel. Al staat in de pers reeds een allusie op vermeende socialistische connecties. Het is aan de betrokkene om het tegendeel te bewijzen. De verrassing van de profielkeuze van de VRT-top leidt echter tot enig voorbehoud. Deze keuze houdt risico's in. Hopelijk wordt het geen ver-assing van het vaandel van nieuwskwaliteit.

Carl Decaluwé,Vlaams

volksvertegenwoordiger (CD&V)

Rudi Thomaes

Geachte heer Thomaes. In uw opiniestuk (DM 10/11) pleit u voor een hervorming van het indexsysteem voor onze lonen. Volgens een Duitse denktank, IDW Köln, zou onze loonkost gedurende de periode 2011-2012 sneller gestegen zijn dan die in de ons omringende landen. In België is een arbeidsuur 15 procent duurder. Volgens u zijn er steeds meer werknemers die maar niet kunnen begrijpen dat sommige politieke partijen niet in staat zijn om ons loonindexsysteem te hervormen, of nog beter, misschien die indexering af te schaffen. Ik ben in de elf jaar dat ik vakbondsafgevaardigde was nooit een werknemer tegengekomen die in die richting dacht. Wat die loonkost betreft: uit interne audit van de GM-groep werd enkele jaren geleden erg duidelijk dat de Antwerpse vestiging (onlangs gesloten) de meest performante was binnen de Europese Opelgroep. Belgen zijn gewoon productiever dan Duitsers, Nederlanders en Franse arbeiders en bedienden. Dat is bewezen maar daar zwijgt u over. Tenslotte pleit u voor een verhoging van de pensioenleeftijd, want vacatures worden niet genoeg ingevuld en meer 50-plussers moeten aan het werk. Wel, bedrijven staan niet te springen om 50-plussers in dienst te nemen. Ons land moet de maatregelen die u voorstelt doorvoeren, zogezegd onder druk van Europa. Werkbaar werk is verder af dan ooit en vele Europeanen (Duitsers vooral) werken voor 6 euro per uur waardoor ze er soms een job moeten bijnemen om rond te komen.

Tom Slabbaert, Zele

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234