Dinsdag 15/06/2021

Bedrijfswagen wordt duurder

Regering zet mes in voordelige regeling

De hervorming van de vennootschapsbelasting belooft een stevige knauw te zetten in het ongebreideld uitdelen van bedrijfwagens.

Brussel

Peter Goris

Bedrijfswagens zorgen al langer voor bitsige discussies. Het 'uitdelen' van auto's aan werknemers is niet alleen een fijne extra voor die werknemer, maar in de eerste plaats een voor de werkgever fiscaal aantrekkelijk alternatief voor veel duurdere extra's op het loon. Met de afgelopen jaren een uitzonderlijke stijging van het aantal bedrijfswagens op de Belgische wegen tot gevolg. Toerden er eind jaren tachtig nog een 35.000-tal bedrijfsvoertuigen rond, dan was dat aantal eind vorig jaar tot meer dan 170.000 gestegen, of een vervijfvoudiging.

Achtereenvolgens minister van Mobiliteit Isabelle Durant (Ecolo) en de senaatscommissie Mobiliteit lanceerden het afgelopen jaar initiatieven. Zowel de minister als de senaatscommissie wilden bedrijfswagens fiscaal minder aantrekkelijk maken door het minimumaantal belastbare kilometers voor privé-gebruik op te schroeven van 5.000 kilometer per jaar naar 12.000 kilometer. In beide gevallen haalden ze bakzeil.

In de beleidsverklaring van de federale regering is de vraag naar een oplossing voor het probleem, ontegensprekelijk onder groene druk, opnieuw opgenomen: in het onderdeel over de hervorming van de vennootschapsbelasting. De tarieven voor die belasting dalen met ongeveer 15 procent. Een beslissing die niet zonder gevolgen blijft: de minderopbrengst van de verlaging komt overeen met 47,5 miljard. Een operatie die, zoals federaal afgesproken, budgettair neutraal moet blijven. Voor de 47,5 miljard minderopbrengsten moet dus een identiek bedrag aan meerinkomsten gevonden worden. De interkabinettenwerkgroep die zich de afgelopen maand over de materie boog, stelt in een ontwerptekst dertien maatregelen voor die dat bedrag bij elkaar moeten harken.

De opvallendste maatregel is de 'wijziging van aftrekbaarheid van autokosten', die goed moet zijn voor 9,5 miljard of een vijfde van het totale bedrag. Hoe dat moet gebeuren, is voorlopig nog onderwerp van discussie, politiek én met de betrokken sectoren. Volgens diverse bronnen liggen er al wel mogelijke pistes klaar. Zo zou het zogenaamde artikel 66 dat voor een bedrijf de autokosten, met uitsluiting van brandstofkosten, voor 75 procent fiscaal aftrekbaar maakt, worden gewijzigd. Voortaan zouden die kosten nog slechts voor 50 procent aftrekbaar zijn. Een andere piste zou ook de brandstofkosten, die nu voor de volle 100 procent aftrekbaar zijn, mee in het pakket van 75 procent nemen.

"De hoofdlijnen liggen uiteraard vast, maar in welke mate de afgesproken maatregelen tot het geheel zullen bijdragen nog lang niet", zegt Luc Cassiman, adviseur Vennootschapsbelastingen op het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders (PRL). "Afhankelijk van de berekeningen kunnen er nog verschillende verschuivingen plaatsvinden met betrekking tot de geciteerde bedragen. Maar de wijziging van aftrekbaarheid van autokosten zal in elk geval doorgevoerd worden." Bedoeling zou zijn om de hele hervorming rond te krijgen voor het einde van het jaar, om de nieuwe regels al toepasbaar te maken voor de inkomsten op de vennootschapsbelasting voor 2002.Het is waarschijnlijk gedaan met de sterke groei van het aantal bedrijfswagens.

Werkgevers voelen zich tweederangs

"Oude wijn in oude zakken." Uit de mond van Tony Vandeputte, topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), klonk gisteren alleen maar misprijzen. "We wisten dat het moeilijk zou zijn om onze eisen inzake lastenverlaging in de begroting te krijgen. Maar nu is er helemaal niks: de lastenverlaging van bijna tien miljard frank die de regering presenteerde is niet nieuw."

Het zijn de bedrijven zelf die met de terugbetaling van Maribel-middelen - onterecht toegekende lastenverlaging uit de jaren negentig - die verlaging financieren. Door de problemen bij Sabena dreigt zelfs lastenverhoging, want de bedrijven zullen het fonds voor de sluiting van ondernemingen moeten spijzen.

Het VBO beweerde nochtans dat de regering de werkgevers met weinig tevreden had kunnen stellen. Begrip voor de moeilijke conjuncturele situatie was er volop. Maar dat Verhofstadt de werkgevers volledig in de kou liet staan en niets ondernam om de loonhandicap van de Belgische bedrijven met onze buurlanden te verminderen, schoot bij de VBO-top in het verkeerde keelgat. "Ze hadden kunnen zeggen dat ze die handicap over 2, 3 of 5 jaar zouden wegwerken. Maar zelfs die voluntaristische aanpak ontbrak", zei VBO-voorzitter Gui de Vaucleroy.

Het ongenoegen van de werkgevers kreeg extra voedsel doordat de regering wel bereid is om de laagste uitkeringen te verhogen zodra de economie opnieuw beter draait. "Deze regering is werkgeversonvriendelijk", fulmineerde Vandeputte.

Dat de regering zich bovendien nog aan de kant van de vakbonden schaart in de beslechting van sociale conflicten, is voor het VBO helemaal niet te slikken. Met alle mogelijke juridische middelen willen de werkgevers voorkomen dat bij staking hun het wapen van het kort geding en dwangsommen uit handen wordt geslagen. Vandeputte: "Het stakingsrecht willen we best erkennen, maar wij eisen dat ook de vrijheid van arbeid wordt gewaarborgd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234