Vrijdag 24/05/2019

Deeleconomie

Bedreigt Uber ook uw job?

Boze taxichauffeurs voerden in Brussel actie tegen Uber. Beeld Tim Dirven

'Uber is niet alleen een bedreiging voor onze sector, maar voor voor alle sectoren.' Zo klonk het scherp bij de taxichauffeurs die in Brussel actie voerden. Maar is dat ook effectief zo? Zijn we onderweg naar de uberisatie van Vlaanderen? Ja, maar daarom hoeft het niet allemaal negatief te zijn, zeggen experts.

De taxichauffeurs die het Brusselse verkeer lamlegden, waren formeel: "Als ze onze sector kunnen ontwrichten, dan zullen ze zich ook naar andere bedrijfstakken verplaatsen." 

'Ze', dat is Uber, de alternatieve taxidienst waarmee mensen via een applicatie op hun smartphone chauffeurs rechtstreeks kunnen oproepen om tegen betaling mee te rijden. Het is vaak een stuk goedkoper en vlotter dan een reguliere taxidienst.

Dat is ook de reden waarom de zogenaamde deeleconomie aan een enorme opmars bezig is. Airbnb is 'de Uber van de hotels', Deliveroo 'de Uber van de maaltijdbezorgers', en Bsit 'de Uber voor babysitters'. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat — zeker in het buitenland — een service die gebaseerd is op het businessmodel van de populaire maar omstreden taxidienst.

Uberisatie: het is een woord dat velen – in het bijzonder de taxichauffeurs – angst aanjaagt. Maar is die angst gerechtvaardigd? Worden onze jobs bedreigd door al die Uber-varianten? 

"Neen", zegt arbeidsmarktexpert Jan Denys formeel. "Het is niet omdat Airbnb populair is, dat de hotelsector op sterven na dood is. Die vormen van deeleconomie proberen gewoon hun plaats naast de reguliere sector te vinden. Soms lukt dat en is het mogelijk dat jobs bedreigd worden. Soms mislukt het ook. Kijk maar naar Uber, dat zich terugtrekt uit Azië."

Eenvoudige jobs

Ook volgens Valerio De Stefano, professor arbeidsrecht aan de KU Leuven, is de situatie allesbehalve zwart-wit. "Ja, bedreiging is mogelijk", geeft hij toe. "Maar er zijn ook tal van opportuniteiten aan verbonden. Het creëert jobs, het is voordelig voor klanten en bovendien bijzonder makkelijk om snel toegang te krijgen tot eender welke dienstverlening."

Volgens Denys zijn vooral eenvoudige jobs 'vatbaar' voor uberisatie. "Uber is niet meer dan een persoon van punt A naar punt B brengen. Pakketjes leveren: hetzelfde verhaal. Zulke dingen zijn makkelijk te digitaliseren en in dat businessmodel te gieten. Aan tal van andere jobs is weinig te 'ver-uberen'. Het is geen bedreiging, wél iets wat ernaast komt en waar sectoren zich aan moeten aanpassen. Mee evolueren en niet lijdzaam toezien, daar draait het om. De taxichauffeurs wachten lang, terwijl ze perfect zaken kunnen overnemen van die vernieuwers."

De Stefano merkt nog een belangrijke reden op waarom het niet zo'n vaart zal lopen. "Er is geen wettelijk kader", zegt hij. "Er is geen sociale zekerheid, geen vakbond, amper bescherming voor alle mensen die via de deeleconomie aan de slag zijn. Wat bij een ongeluk, als ze ziek zijn...? België heeft zo'n sterk systeem dat het eigenlijk een voorbeeldfunctie kan hebben tegenover andere landen. Met een regulering op de lange termijn kunnen de Ubers van deze wereld perfect een plaats in onze economie vinden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.