Zondag 05/04/2020

Recensie

'Beauty and the Beast' doet wat een goede Disney-film hoort te doen

Emma Watson als Belle en Kevin Kline als haar vader Maurice.Beeld UNIT

Eigenlijk was er niet veel nodig om van Beauty and the Beast een geslaagde 2.0-versie te maken. De Disney-klassieker uit 1991 zat zo goed in elkaar, dat het de eerste animatiefilm werd die kans maakte op de Oscar voor Beste Film.

Bill Condon heeft gekozen om trouw te blijven aan de tekenfilm. Tegelijk voerde hij enkele interessante aanpassingen door. Het verhaal speelt zich heel lang geleden af, toch lopen er in het provinciale dorpje ook gekleurde mensen rond. De setting is nog steeds Frankrijk, maar dat houdt Lumière (Ewan McGregor) niet tegen om ‘Be Our Guest’ met Schots accent te zingen. En het Beest blijkt als Franse kasteelheer ook een ruime kennis van de Britse literatuur te hebben.

Op papier lijkt dat allemaal te gek voor woorden, maar in de flow is dat de normaalste zaak van de wereld. Misschien wel omdat Condon er geen expliciete klemtoon op legt. Neem bijvoorbeeld de intussen beruchte homoseksuele scène. Wie iets te lang met zijn ogen knippert, heeft dat vooral grappige moment gemist. Maar anno 2017 mag zo'n subtiele hint geen taboe meer zijn. De wereld ís een dorp, liefde kent geen beperkingen. Dus koos Condon terecht voor zijn film boven de vorm.

Nieuwe liedjes

Emma Watson is een - hoe kan het anders - stralende Belle. Dat ze ook nog eens goed kan zingen, is een fijne openbaring. Componist Alan Menken kreeg de ondankbare taak om naast de geliefde liedjes nieuwe nummers te schrijven. Met ‘Evermore’ heeft de wereld van Belle er een prachtige aanvulling bij. Het bewijs dat ook Dan Stevens als Beest voor kippenvel kan zorgen. Het komische duo Gaston (Luke Evans) en LeFou (Josh Gad) behoudt dezelfde dynamiek en gaat nog een stap verder op humoristisch vlak, met oerdomme en daardoor hilarische uitspraken.

Maar de mooiste live-actionvertaling zit in de animatie. Want alles, van de theepot tot het Beest, is digitaal werk. En daar schuilt een groot gevaar in, omdat de cartooneske uitvoering van de 2D-tekening niet noodzakelijk werkt in drie dimensies. De makers vonden een perfecte manier om figuren als kandelaar Lumière en tafelklok Cogsworth realistische, doch levende attributen te doen lijken.

Ook al ken je het verhaal, kun je sommige liedjes woordelijk meezingen, deze Beauty and the Beast verrast op onverwachte momenten. En bovenal: hij doet wat een goede Disney-film hoort te doen. Het zorgt voor een stomme glimlach op je gezicht, die er de rest van de avond nog moeilijk af gaat.

Beauty and the Beast
Regie: Bill Condon
Met: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Ian McKellen
Duur: 129 minuten

"Belle is geen typische Disney-prinses". Lees hier het interview met hoofdrolspelers Emma Watson en Dan Stevens. 

In 'Beauty and the Beast' introduceert Disney voor het eerst een homopersonage in een grote familiefilm. Lees er meer over in 'Waarom de remake van 'Beauty and the Beast' geen jaar te laat komt'. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234