Vrijdag 21/01/2022

Beaufort 2006 verlegt bakens

Van zaterdag af is de Belgische kust opnieuw het wervelende decor voor de kunstmanifestatie Beaufort. In tien kustgemeenten herscheppen spraakmakende installaties de kust tot één grote kunstvlakte. Grenzen en territoria worden verlegd - Knokke-Heist krijgt er met de drijvende rots in inox (momenteel nog 'in constructie') van Zhan Wang zelfs een heus Chinees eiland bij -, kerken en kapellen worden omgedoopt tot sanctuaria van schilders, terwijl Beaufort Inside in het PMMK in Oostende alle deelnemende kunstenaars binnenhaalt... Voor wie het noorden dreigt kwijt te raken zetten we nu al enkele bakens uit. door Nica Broucke / Foto's Yann Bertrand

De Haan-Wenduine

Natuur speelt mee

Penone, een late vertegenwoordiger van de Arte Poverabeweging, heeft een buitengewone obsessie voor de natuur. Jaarringen van een boomstam, rimpelingen in het water of de aders van een steen... dat soort eenvoudige onderwerpen inspireren hem nu al meer dan drie decennia. Voor La peau du vent stelt de beeldhouwer een nu nog witte, marmeren plaat bloot aan weer en wind in de duinen aan de Vosseslag. De aders van het marmer werden als een bas-reliëf ontbloot en moeten het erosieproces versnellen, zodat de groeven steeds groter worden. Tegen de plaat werd een boom in brons geplaatst die amper van een echt, onlangs geplant exemplaar te onderscheiden is. Mettertijd zal het boompje met de plaat (en het bronzen exemplaar) vergroeien: een work in progress, tenzij de natuur verstek laat gaan.

Bredene

Klaar voor consumptie

Op een grasstrook langs de Koninklijke Baan ligt een vrouwentorso in bikini (want het naaktstrand ligt verderop, over de duinen) te zonnen. Benen en armen van de polyester sculptuur monden uit in bloederige stompjes die werden voorzien van scharnieren die open en dicht kunnen. Binnenin is er een bar waar, zolang de voorraad strekt, een blikje kriek genuttigd kan worden. Op die manier begeeft de kunstenaar zich in de schemerzone tussen beeldende en toegepaste kunst en mag Bredene zich de trotse bezitter noemen van het enige kunstwerk uit het Beaufort Outside-circuit dat 'al hangende' bezocht - en geconsumeerd - kan worden.

Blankenberge

Monumentenmaker

Al van in de jaren zestig volgt Nigel Hall consequent zijn eigenzinnige beeldentaal - en maakt hij telkens nieuwe variaties van zijn monumentale sculpturen in hout, staal, brons en aluminium. Hij plaatst zijn beeldhouwwerken in weidse landschappen en laat ze met de omgeving 'vergroeien', als waren het restanten van een vroegere beschaving. De sculpturen worden nauwkeurig bewerkt, zodat ze een 'oud' patina krijgen. In Blankenberge stelt de Brit twee grote stalen bakens op, het ene verticaal, het andere horizontaal (hier op de foto) aan de havengeul. Samen vormen de twee 'signalen' van Crossing een havenpoort voor binnenvarende zeiljachten.

PMMK Oostende

(Niet) bang voor Saddam

Cerny houdt van provoceren. In 1991schilderde hij samen met enkele vrienden de Russische tank, het monument voor de bevrijding van Praag, roze. En ter gelegenheid van Praag, culturele hoofdstad 2000 liet hij grote babypoppen op de televisiemast van de Tsjechische openbare omroep kruipen. Drie van die baby's met hun grote waterhoofden en zwarte lijven spelen nu voor 'stoorzender' aan het casino van Middelkerke. Cerny's Shark - de titel 'knipoogt' (sommigen gewagen van plagiaat) naar de haai op sterk water van de Britse kunstenaar Damien Hirst - werd door stripstad Middelkerke te politiek geladen bevonden. Bijgevolg werd Saddam, die met vastgebonden handen in een aquarium ligt, verbannen naar het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, waar de expo Beaufort Inside loopt.

Westende-Bad

Een Job met ballen

Luc Zeebroek, schildersnaam van Kamagurka, gaat in de Sint-Theresiakapel aan de slag op groot formaat. De glas-in-loodramen, het Mariabeeld en een bruin paterke inspireerden de artistieke duizendpoot tot het maken van een groot doek dat niet achter maar voor het altaar in het midden van de kapel werd geplaatst. "Na enkele tripels", beweert commissaris-generaal van Beaufort Willy Van den Bussche, "zat Kamagurka in een religieuze trip." Zeebroek las de bijbel en raakte in de ban van het boek Job (bekend van de uitdrukking 'zo arm als...') uit het Oude Testament. Een en ander leidde tot een grondige facelift van de eeuwenoude heiligeniconografie: aura's worden lege hoofden met een kruis als kruin, een reus hotst rond met een groot kruisbeeld, personages worden met hun neus in een pot geplant, enzovoort. Rechtsboven valt een behaarde balzak uit de lucht.

Koksijde-Oostduinkerke

Bijzondere boot

Eertijds trok vanuit de Westkust een groepje arme boeren naar Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika. Op het strand van Koksijde keren ze terug als olifant (zie Andries Botha) of - zoals in het werk van Alexander - mutanten. Voor de kunstenares staan die monsterlijke figuren met menselijke trekjes symbool voor de zoektocht naar een eigen identiteit in een verscheurde en complexe maatschappij. Deze bevreemdende personages (te zien in het PMMK) wonen in een rivierboot die tien dagen geleden per 'bijzonder transport' vanuit de Gentse wateren naar de zee werd vervoerd. De ligging van de schuit vormt een denkbeeldige driehoek met de twee hotelboten de Normandie en La Peniche, aan de overkant van de Koninklijke Baan.

Beaufort 2006, van 1 april tot 1 oktober aan de Belgische kust. Beaufort Inside in het PMMK van Oostende loopt tot 3 september. Info: www.2006beaufort.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234