Maandag 25/05/2020

beats en betovering in boom

Het voorbije weekend vonden zo'n 180.000 danslustigen de weg naar Tomorrowland in Boom. In dit psychedelische pretpark voor volwassenen gingen beats en betovering drie dagen lang hand in hand. Magie won het trouwens ook van modder, dit jaar. De weergoden waren het publiek opvallend gunstig gezind tijdens de festivaluren.

Zouden we het goddelijke interventie mogen noemen? Alsof een hogere macht ermee gemoeid ging, brak het asgrauwe wolkendek telkens even open wanneer een dj op het hoofdpodium zorgde voor euforie in het natuurgebied De Schorre. De zon die danste over de Rupelvallei, en een menigte die zichzelf in trance wiegde tegen de achtergrond van een kitscherig sprookjesdecor: meer had je eigenlijk niet nodig om vrolijk te worden. De luttele plensbuien kregen de volgelopen vallei dan ook niet leeg.

Ach, waarom had je ook elders willen zijn? Net als bij de vorige edities kon je je ogen non-stop de kost geven. Ter hoogte van het hoofdpodium werd de bühne bijvoorbeeld ingenomen door een levenshoge boom in piepschuim, met ogen die je voortdurend bespiedden. De rest van het podium lag dan weer bezaaid met veelkleurige paddestoelen en lolly's. Het decor moest de sfeer van Alice in Wonderland oproepen, maar eigenlijk had je net zo goed op paddo's in de Efteling kunnen rondlopen.

Zinnen prikkelen

Even verderop bleek ook nog een sultanpaleis in pasteltinten opgetrokken. Met vlammenwerpers, geisers en fonteintjes die het sprookje van Duizend-en-één-nacht kracht moesten bijzetten. En op een steenworp van deze Indische grandeur, gijzelde de Q-Stage helemaal je aandacht: een stalen podiumconstructie, sabelscherpe molenwieken en de sinistere tronie van een horrorclown, boden de gabbers en hardstylers het meest zinnenprikkelende podium. Een weekend lang gaf de thermometer daar trouwens de hoogste temperatuur aan. Gabbermuziek mag dan jaren over haar hoogtepunt heen zijn, maar in de parallelle wereld van Tomorrowland bleek het tegendeel waar. Ook het I Love The 90's-podium kon trouwens op de meest enthousiaste feestvierders rekenen. En sinds het festival in 2005 voor het eerst in Boom neerstreek, tref je er ieder jaar grosso modo dezelfde namen aan. Kortom, afwisseling is geen noodzakelijke troef op Tomorrowland, en muzikale avonturiers zijn er niet aan het juiste adres.

Maar dat hoefde geen struikelblok te zijn. Van de meeste dj's werd gewoon een veilig parcours van repetitieve beats verwacht. En van populaire acts als Swedish House Mafia, David Guetta, Martin Solveig of Tiësto hoopte het dansende volkje op een soundtrack vol instant herkenbare tunes.

Bovendien kwam de massa ook vooral voor de verbluffende visuele effecten. Soms leidden die visuals zelfs ronduit de aandacht af van zwakkere dj-sets. Zo vonden we het gigantische vuurwerk tijdens Faithless Soundsystem een stuk spannender dan hun optreden zelf. Daarin sleepten Sister Bliss en Maxi Jazz zich als kortademige straathondjes voort. En ook de sets van Green Velvet of Carl Cox moesten het eerder hebben van de sprookjessetting dan van bezieling.

Belgen boven

Een veel betere beurt maakten de Belgen. Van 2 Many DJs over Dimitri Vegas & Like Mike tot Netsky en DJ Wout: het publiek at gulzig uit de hand van deze draaitafelaars. Opmerkelijk genoeg werden de beats elke keer opgeborgen na middernacht. Jammer, want net wanneer de duisternis viel, werd je pas écht geraakt door de schoonheid van het domein. Met veelkleurige lampionnen in de bomen, lichtgevende fonteinen naast de oversteekbruggen, en opmerkelijke lasershows leek je voortdurend te verdwalen in een technosprookje: Alice in Tomorrowland.

Niets stond die waanwereld in de weg trouwens: ondanks de recordopkomst kreeg je gelukkig zelden het gevoel dat je als haringen in een ton zat. Alleen achter het podium van de Main Stage was het soms dringen, en moeilijk slalommen tussen de wildplassende feestvierders. Behoorlijk lullig trouwens, want zelfs aan de toiletten werd dit jaar extra aandacht besteed. Zo besprenkelde een butlereske figuur je na het plassen en wassen met een eau de cologne. Dat die meurde naar gestorven wc-eend, nam je er dan toch gewoon bij?

Luxe en comfort bleken naar aloude traditie dé sleutelwoorden van Tomorrowland. Zo werd de catering op het terrein verzorgd door sterrenchefs of een Gault Millau-genoteerde pitabar. Dagelijks gingen ook zo'n dertigtal acteurs, dansers en hostessen verkleed het terrein op om het publiek te entertainen of te bevoorraden. En wie zijn spieren stram voelde worden van het overvloedig champagne hijsen, werd in de viproom opgewacht door Thaïse masseuses.

Ongetwijfeld is het dit samenspel van weelde, beats en een feeëriek Fantasia, dat van Tomorrowland zo'n uniek festival maakt. De internationale aandacht bleek dit jaar dan ook overweldigend: zo'n vijftig nationaliteiten waren aanwezig, en op het terrein zag je Franse tv-reporters, journalisten van Rolling Stone India en de crew van MTV USA een kijkje nemen. Politieke waanzin en een dansbare waanwereld: België heeft zich duidelijk op de wereldkaart geplaatst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234