Donderdag 24/09/2020

Beatrice Hastings (1879-1943)

Onstuimige vrouwen en hun foute goesting voor foute mannen, dat hoort bij elkaar als eb en vloed. Maar het gaat nooit lang goed. Neem nu Beatrice Hastings. In 1914 ontmoet ze schilder en beeldhouwer Amedeo Modigliani (1884-1920) in een ijssalon in Parijs, Chez Rosalie. Ze zegt: “Ik wist niet wie hij was, en ik was totaal niet onder de indruk. Ik vond hem lelijk, hij zag er ruig uit en al te begerig, had hasj en cognac bij de hand. Daarna zag ik hem opnieuw in Café Rotonde, geschoren was hij toen, en erg charmant. Met een fraai gebaar tilde hij zijn hoed voor me op, werd vuurrood tot achter zijn oren en nodigde me uit om zijn werk te gaan bekijken. Uiteraard ging ik mee. Ik herinner me dat hij altijd een boek in zijn zak zitten had. Het was Lautréamonts Maldoror.”

Twee jaar lang hadden ze een virulente relatie, de Britse schrijfster en de Italiaanse adonis. Allebei hadden ze een onafwendbare impact op de andere sekse, de vrijers lagen aan hun voeten. Zij pochte dat ze streepjes kerfde in het hoofdeinde van haar bed, eentje voor elke verovering. Hij, het evenbeeld van Marcello Mastroianni, was een zelfdestructief genie dat de romances aan elkaar reeg (hij was onder andere erg gesteld op Lunia Czechowska, de Dame met de waaier, het schilderij dat twee weken geleden werd gestolen uit een Parijs museum). Maar dan vinden de twee vrijbuiters mekaar, niet alleen vanwege hun tumultueuze ziel, maar ook omdat ze beiden verslingerd zijn aan hasj, cocaïne, alcohol en woeste seks. Beiden houden ze van een flink robbertje ruziën en daarna uitgeteld vrede sluiten. Een “complex karakter”, noemt ze hem, “een parel en een zwijn”.

Tijdens hun relatie, die meer peilloze dalen dan pieken kent, maakt hij van haar veertien schilderijen en talloze tekeningen. Steevast met haar typische kleine ogen, ronde hoofd en kleine, ronde mond. Na verloop van tijd worden ze grimmiger, hij portretteert haar hooghartig en kil, met steeds meer afstand naarmate hun hartstocht afkoelt. Als hun relatie is afgelopen en Beatrice met haar nieuwe liefde Alfredo Pina op een feest verschijnt, komt het tot een handgemeen tussen beide mannen. Wanneer Pina het pistool op Modigliani richt, wordt deze laatste door de gastvrouw vakkundig buitengewipt. Ze duwt hem van de trap, en Picasso - die er ook te gast is - opent vlug de voordeur. Hastings’ ex-lover wordt letterlijk aan de deur gezet. Een tragikomisch einde van een dramatische liefdesaffaire.

Modigliani was niet de enige waarmee Hastings stormachtige verhoudingen had. Ook met de jonge schrijver Raymond Radiguet (beschermeling en lief van Jean Cocteau) en schilder-schrijver Wyndham Lewis had ze een relatie. Een van haar vrouwelijke veroveringen was Katherine Mansfield. Ze zorgde ervoor dat de jongere schrijfster werd ontdekt en een plekje kreeg in het tijdschrift New Age, waar ze op dat moment voor werkte. Vóór Modigliani had ze immers een relatie met A.R. Orage, de uitgever van dit socialistische blad. Nadat ze hem heeft verlaten, blijft Hastings trouw schrijven voor New Age. Ze trekt naar Parijs en pleegt van daaruit een reeks columns over het leven in de Franse hoofdstad, onder het pseudoniem Alice Morning.

Ook ontwikkelt ze een steeds grotere interesse voor het paranormale, in het bijzonder voor het werk van de grondlegster van de theosofische beweging, Helena Blavatsky. Ze vat het plan op een serie boeken te schrijven met als overkoepelende titel De verdediging van Madame Blavatsky. Voor ze dit echter kan voleindigen, sterft ze. Net zoals bij veel artistieke lieden kent het leven van Beatrice Hastings een tragisch einde. Al sinds 1920 kampt ze met haar gezondheid. Ze wordt onder andere geopereerd aan een tumor en komt in het ziekenhuis terecht met een blindedarmontsteking. Alleen en verpauperd kwijnt ze weg in het kustplaatsje Worthing in Sussex. In 1943, wanneer ze 64 is, pleegt ze zelfmoord door in haar appartement de gaskraan open te zetten. Men vindt haar terug met aan haar zijde haar dode huisdier, een muis.

door Annelies Vanbelle

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234