Zondag 18/04/2021

Beatlesverkoop op iTunes overtreft alle verwachtingen

Intussen heeft The Wall Street Journal details achterhaald over de deal tussen Apple Corps Ltd, de firma die de rechten van The Beatles beheert, en platenfirma EMI, die ervoor zorgde dat de muziek van The Beatles dan toch in de iTunes-store van Steve Jobs kwam. Roger Faxon, pas sinds juni de nieuwe CEO van EMI, bracht de lang geblokkeerde onderhandelingen in een stroomversnelling.

“Een enorme doorbraak”, zo jubelde EMI, de platenmaatschappij van The Beatles, toen vorige week het nieuws werd vrijgegeven dat de dertien studio-albums van de Fab Four nu ook konden worden aangeschaft via iTunes. EMI richtte al zijn pijlen op een nieuw publiek van jonge muziekfans. De verwachtingen waren hooggespannen, al waren er nogal wat sceptici die becijferden dat iedereen nu toch wel écht alles van The Beatles in huis had. Wie zou hier nu nog op springen? Toch prijkten binnen de 24 uur 31 nummers van The Beatles in de Britse top 200. En precies een week nadat Steve Jobs triomfantelijk de iTunes-intrede had bekendgemaakt, zijn er 2 miljoen songs en 450.000 albums van het viertal verkocht. Een immens aantal, als je weet dat The Beatles intussen 600 miljoen ‘gewone’ exemplaren van hun platen sleten.

The Beatles slagen er met hun digitale demarche dus moeiteloos in nieuwe zieltjes te winnen. In totaal werd op één week voor 8 miljoen dollar aan digitale Beatlesmuziek verkocht. De best verkochte song was ‘Here Comes the Sun’, het bestverkochte album blijkt Abbey Road, met daarop nummers als ‘Come Together’, ‘Something’ én inderdaad ‘Here Comes the Sun’. Ook andere klassiekers zoals The White Album en Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band doen het goed. Verwacht wordt dat de Beatles-business in de aanloop naar Kerstmis alleen nog verder zal pieken.

Bitter conflict

Stilaan komen er ook meer details aan het licht over de manier waarop de memorabele deal tussen platenfirma EMI, Apple Corps (het Beatleslabel) en Steve Jobs’ Apple tot stand is gekomen. Zoals bekend hebben de onderhandelingen lang aangesleept: zelfs Steve Jobs, CEO van Apple, betitelde de komst van de Beatles in iTunes als “a long and winding road”. De Britse groep en hun entourage waren trouwens decennialang in een bitter conflict gewikkeld met de Amerikaanse computergigant, omdat het label van de band sinds 1968 Apple heet. En waren zij niet eerst? Ook over de prijs van de nummers, de bijhorende auteursrechten en de digitalisering vond men lang geen vergelijk. Apple Corps Ltd is nu in handen van de overlevende bandleden Paul McCartney en Ringo Starr, John Lennons weduwe Yoko Ono en George Harrisons weduwe Olivia Harrison. EMI bezit de rechten van de Beatlesplaten, maar heeft de toestemming van Apple Corps nodig voor nieuwe releases. Apple Corps vreesde lang dat met de digitalisering te weinig verdiend zou worden.

Codenaam ‘Bastille’

Alles kwam in een stroomversnelling toen bij EMI in juni een nieuwe CEO aantrad. Roger Faxon, voormalig muziekuitgeefdirecteur, wilde dat er schot kwam in de zaak en vond het een logische stap “om de erfenis van een van ’s werelds grootste bands nieuwe armslag te geven.” “Elke keer dat The Beatles heruitgebracht werden, bleek dat trouwens een groot succes”, vond Faxon. Uiteindelijk, zegt hij nu in The Wall Street Journal, was het een kwestie van een paar uurtjes vergaderen om de laatste hindernissen uit de weg te ruimen.

Faxon ging op 14 juli rond de tafel zitten met Jeff Jones, chief executive van The Beatles Apple Corps Ltd. “Jeff en ik zaten samen kort nadat ik hier was aangekomen”, zegt Faxon. “We waren het erover eens dat dit het moment was om het te doen. Daarna ging het allemaal eigenlijk van een leien dakje.” Faxon heeft de reputatie van een low profile maar zeer effectieve directeur te zijn, in een bedrijfstak die wemelt van de ego’s. Faxon: “De rechthebbenden van The Beatles zagen nu wel in dat de digitale markt volwassen was geworden en dat ook de technologie een sprong voorwaarts had gemaakt. Het was écht het juiste moment om The Beatles in de digitale arena te brengen.”

Faxon en Jones gaven de deal de codenaam ‘Bastille’ mee, omdat hij precies werd afgesloten op 14 juli, de Franse nationale feestdag. De daaropvolgende vier maanden werd de overeenkomst verder verfijnd en stemde men de violen met Apple, dat zich bereid toonde om een opvallende marketingcampagne op te zetten. Met tv-spots, winkelacties en een volledig ingepalmde iTunes-frontpage werden de Beatles in de catalogus verwelkomd. Faxon: “Dat was een groot engagement van Apple. Zo konden The Beatles weer tot leven komen.” De liedjes van The Beatles zijn nu even duur als hedendaagse nummers die op iTunes worden aangeboden. Een song kost 1,29 euro, een volledig album 12,99 euro. De volledige set met de geremasterde platen kan worden gedownload voor 149 euro.

Intussen is de digitale monsterverkoop een fikse opsteker voor EMI, dat zich in woelig water bevindt en waarover zelfs faillissementsgeruchten de ronde deden. EMI is sinds drie jaar in handen van investeringsmaatschappij Terra Firma, die voor het inlijven van EMI 3,22 miljard euro moest lenen en dat geld moet zien terug te halen. En de digitale Beatles dragen hun steentje bij. Voorlopig alleen nog via iTunes, maar binnenkort ongetwijfeld ook via deals met andere onlinemuziekdiensten als Spotify.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234