Vrijdag 18/10/2019

Belgische kust

Beach bars en cultuur lokken steeds meer jongeren naar de kust

Voeten in het zand, glaasje in de hand. De kust trekt steeds meer jonge toeristen aan. Beeld Eric de Mildt

De Belgische kust ondergaat een verjongingskuur. De vijftigers zijn niet meer in overtal en ruimen baan voor meer jong geweld, met dank aan beach bars en events zoals het streetartfestival The Crystal Ship.

De meesterwerken van Ernest Hemingway en Dana Winner mogen op de schop. De oude man en de zee gaan niet meer hand in hand. De toeristen aan de Belgische kust worden jonger, zegt het provinciebedrijf Westtoer. 

Dat turfde in het paasweekend zo'n 300.000 dagjes- en weekendtoeristen aan zee. Volgens de recentste cijfers zijn die in drie gelijkwaardige leeftijdscategorieën op te delen. Kinderen onder de 18 jaar, mensen boven de 50 en alles daartussen. Die zijn elk goed voor zo'n derde van de opkomst. Een nieuw fenomeen, want bij een vorig onderzoek in 2011 waren vier op de tien bezoekers vijftigplus.

Met alle denkbare eerbied voor grijze haren: de verjonging van het Noordzee-strand is ingezet. Die trend zet zich ook door onder eigenaars van tweede verblijven aan de kust. Traditioneel zijn die eerder aan de oude kant, al lijken ook zij te verjongen. Volgens een enquête van de vastgoedgroep Dewaele zijn zes op de tien Vlaamse kopers van kustvastgoed jonger dan 60 jaar. Een derde van hen is zelfs jonger dan 50.

Gin-tonic in het zand

De vergrijzing van de Belgische kust lijkt een halt toegeroepen, maar hoe komt dat dan? “Door beach bars als deze, bijvoorbeeld”, zegt Labina (28) op een bankje in het Nieuwpoortse Barza Beach, een van de ruim 80 strandcafés die de voorbije jaren verrezen op het Noordzee-strand. Met de voeten in het zand en een glas in de hand geniet ze van de aarzelende lentezon. 

Dat ze net Nieuwpoort bezoekt is geen toeval. De grootmoeder van haar vriend Louis heeft er een stekje. Ruim tien jaar geleden kwamen ze er samen voor het eerst.

“Toen waren we heel jong en zag je hier alleen maar oude mensen”, lacht ze. “Eigenlijk was dat toen pokkesaai. De laatste jaren is hier veel veranderd. Beach bars, er zijn winkels bij gekomen, af en toe evenementjes, maar het is niet té.” 

“Je kunt even vluchten uit de drukte van het dagelijkse leven, maar er is toch genoeg te doen”, vult haar vriendin Marlies (29) aan. "Ik denk dat dat veel jonge mensen aanspreekt."

Ook Stijn (39) en Katja (45) genieten van het café in het zand op hun weekendje Nieuwpoort. "Het is gezellig, je zit uit de wind, kunt een glaasje drinken en de kinderen kunnen in het zand spelen", sommen ze op. "Er is de laatste jaren veel gebeurd qua accommodatie aan de kust. Dat trekt jongere mensen aan. Leuk? Ja, althans de komende tien jaar. Daarna zijn wij er ook te oud voor", lacht Stijn.

Het enthousiasme is groot onder dat weifelende lentezonnetje in Nieuwpoort. Op het strand werken de eerste zonnekloppers al aan hun kleurtjes, maar vooral op en langs de dijk is het lekker druk. Ook daar zijn alle leeftijden vertegenwoordigd. 

De verjongingskuur lijkt een feit, en daar zijn verschillende redenen voor. De vele strandcafés, het een al hipper dan het ander, is er één van. Enkele jaren geleden bestonden die nog niet, door wettelijke beperkingen. De regels voor ruimtelijke ordening zaten in de weg, een (tijdelijk) café op het strand was niet mogelijk. 

Uiteindelijk werd het hoognodige kader geschetst, en dat bleek een schot in de roos. Op het hele Noordzeestrand vind je intussen ruim 80 van die strandcafeetjes. Bijna de helft ervan vind je — hoe kan het anders — in het mondaine Knokke.

Cultuur

Toch is de nieuwe trend niet enkel te danken aan gin-tonic, Aperol Spritz of strawberry daiquiri in het zand. Ook het culturele aanbod speelt mee. Denk maar aan Theater Aan Zee of het streetartfestival The Crystal Ship in Oostende. Voor de liefhebbers is er in De Haan het jaarlijkse belle-époque-feest Trammelant. En uiteraard is er ook Beaufort, dat ook dit jaar een kunstenparcours tekent van Knokke tot De Panne. 

Dat werpt vruchten af, vindt Karel Ooms, expert toerisme aan de VIVES-hogeschool. "Vroeger trokken de badsteden voornamelijk oudere mensen. De provincie en de steden proberen dat nu te diversifiëren. Ze mikken op alle generaties: grootouders, ouders, jongeren en kinderen. En het liefst allemaal samen."

"Die beweging is zo'n jaar of vijf geleden ingezet", kadert Ooms. "Projecten als Theater Aan Zee zijn daar heel belangrijk voor. Die lokken een zeer breed publiek. De kust is goed bezig, maar er is nog veel werk te doen. Zo'n generatieomschakeling creëer je niet in drie jaar tijd." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234