Maandag 21/06/2021

Economie

Bavaria palmt Palm in

null Beeld ANP
Beeld ANP

De Belgische brouwer Palm verdwijnt in handen van het Nederlandse Bavaria. Palm is net uit de rode cijfers gekropen en legt de focus op zwaardere speciaalbieren. Net het marktsegment waarin Bavaria niet aanwezig is. Voorlopig zal de overname geen impact hebben op het personeel.

Met Palm en Bavaria slaan twee familiale brouwers de handen in elkaar. Bij Bavaria, dat gesticht werd in 1719, staat de zevende generatie van de familie Swinkels aan het roer. Het is de op een na grootste brouwer van Nederland. Palm, dat al in 1686 werd opgericht in Steenhuffel (nabij Londerzeel), is al eeuwen eigendom van de steenrijke familie Toye. Maar behalve een eeuwenoude traditie hebben de twee brouwers niet veel gemeen.

Onder leiding van de familie Swinkels is Bavaria de voorbije decennia uitgegroeid tot een "stoutmoedige uitdager" van de grote concerns als AB InBev en Heineken. Zo maakte Bavaria tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika in 2010 nog furore met zijn 'Bavaria-babes', die de wedstrijden opfleurden in hun oranje jurkjes. Zonder merk, maar iedereen wist al snel dat Bavaria achter de stunt zat.

Nog een verschil met Palm is de internationale distributiekracht. Van de 6 miljoen hectoliter bier exporteert Bavaria 65 procent naar het buitenland. Het Nederlandse biermerk is al in 120 landen actief, en is met een omzet van 531 miljoen euro ook tienmaal groter dan Palm.

De Belgische brouwer komt net uit een donkere periode. Het amberkleurige bier maakte in de jaren 80 en 90 furore in ons land. Maar door de opkomst van de speciaalbieren en het feit dat Palm geen aansluiting vond bij de jongeren, kelderde de verkoop. Van de 325.000 hectoliter Palm die in 2006 nog uit de brouwerij in Steenhuffel kwam, blijft er dit jaar nog amper 125.000 hectoliter over. Of de helft van het totale volume.

undefined

Betere internationale verdeling

Dat Palm stilaan aan de beterhand is, is te danken aan een radicale strategiewijziging. De brouwer richtte het vizier de voorbije jaren meer op de promotie van oudere bieren (Rodenbach, Brugge Tripel, Steenbrugge) en de lancering van zwaardere speciaalbieren. Meest bekend, en intussen ook een succesnummer, is Cornet, dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd en intussen in alle supermarkten te vinden is. Tegelijk heeft Palm ook zijn hele productieproces efficiënter gemaakt. De hele transformatie heeft vorig jaar voor het eerst vruchten afgeworpen. Sinds 2015 is het bedrijf weer rendabel, met een bedrijfswinst van 1,09 miljoen euro en een nettowinst van 475.000 euro.

Bavaria slaat met de overname van Palm dan ook twee vliegen in één klap. De Nederlanders rijven een rendabele Belgische brouwer binnen, waardoor ze ook toegang krijgen tot de Belgische horeca. En daarnaast vult Bavaria een witte vlek op. Want de Nederlandse brouwer heeft geen speciaalbieren. Ook Palm doet een goede zaak. De Belgische brouwer zal via het wereldwijde distributienetwerk van Bavaria zijn merken sneller kunnen uitrollen in het buitenland.

De overname zal in twee fases verlopen. In eerste instantie zal Bavaria 60 procent van Palm Belgian Craft Brewers inpalmen. Vanaf 2021 wordt Palm voor 100 procent deel van Bavaria. Voorlopig zijn er ook geen gevolgen voor de 200 personeelsleden van Palm. De brouwerij Palm en De Hoorn (Steenhuffel) en Rodenbach in Roeselare maken deel uit van de eerste fase, maar daaraan wordt niet geraakt.

undefined

null Beeld
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234