Zondag 25/10/2020

Review

Bastille in AB: bestorming in een glas water ** 1/2

In de Lotto Arena zal de groep opnieuw de spanning van het eerste uur moeten oproepen.Beeld Alex Vanhee

In een hopeloos uitverkochte AB sloot Bastille zijn Europese tour af. Dat deden ze voor een dolenthousiast publiek. U was weer geweldig, maar de Britse elektropopgroep vertrouwde jammer genoeg blind op routine.

"Woaaah it's a passion... You can feel it in the air", hoorde je frontman Dan Smith zingen in een mash-up van Corona's 'Rhythm Of The Night' en 'Rhythm is a Dancer' van Snap. Ironisch genoeg ontbrak het net precies aan passie en overgave tijdens de show van Bastille.

In een uitpuilende tent op Rock Werchter charmeerde de Britse groep deze zomer nog met een concert dat schoonheidsfouten camoufleerde door een tomeloos vuur. Zichtbaar overdonderd, maar geestdriftig werkte het viertal zich toen in het zweet. Dat Smith af en toe een voet verkeerd zette op de toonladder, kon je zelfs makkelijk door de vingers zien.

Maar gisteren leek de klad er in te zitten bij Bastille. In hun verdediging kunnen de jonge hitlijsters natuurlijk vermoeidheid aanvoeren. Gisteren besloten ze een Europese tour die hen de voorbije maanden heeft geleid langs steeds grotere zalen, zomerfestivals, arena's en voetbalstadions. Muse vroeg hen als voorprogramma, en in verschillende landen werd hun debuut 'Bad Blood' behangen met goud, platina en vast ook wel ergens mirre.

Voor hun volgende concert in de Lotto Arena (11/03/14) moest zelfs een wachtlijst geopend worden. Beweren dat 2013 een boerenjaar én een vermoeiende trip is geweest voor Bastille, ware een understatement.

Zou het ook niet een tikkeltje te snel gaan? De opgedrongen schaalvergroting vond in de AB nog steeds geen weerslag in de visuele show. Zonder backdrop, persoonlijk decor of videowall keek je aan tegen een minimalistische, zelfs opvallend saaie set-up.

Toegegeven: de ogen van zo'n duizendtal bakvissen bleven voornamelijk gericht op frontman Dan Smith. Met zijn Eraserhead-kuif en zachte oogopslag deed deze jonge kerel meisjesharten zowaar luider bonzen dan de elektronische beats in 'Overjoyed'.

Meermaals verkende de zanger de lengte en breedte van het podium, en een enkele keer in 'Flaws' ondernam hij zelfs een zegetocht doorheen de zaal - als een volleerd bokser met de capuchon over het hoofd getrokken. Die publieksronde genereerde nogal wat gegil en geduw in de zaal, al werden wij op onze beurt dan weer warmer van een nieuwe song in de set. 'Blame' werd in de eerste plaats al met méér bezieling gespeeld dan oudere songs als 'Daniel in the Den' of 'These Streets'. Maar hier lag de indruk ook vrij uitzonderlijk op een strakke gitaarlijn, die leentjebuur speelde bij The Black Keys. Die subtiele stijlbreuk deed ons alvast uitkijken naar nieuw werk.

Ook met de pulserende synths in 'Weight of Living, Pt. II' wist de groep het publiek moeiteloos aan zich te kluisteren, terwijl 'Bad Blood', afsluiter 'Pompeii' en 'Laura Palmer' een terecht hoogtepunt waren voor groep én uitzinnig publiek. Vlak voor het concert knipoogde de groep trouwens al eens geestig naar die hit, door de begingeneriek van 'Twin Peaks' te laten galmen door de AB.

Dat we daar een doffe cover van City High's hit 'What Would You Do?' moesten bijnemen, én ook nog een vlakke uitvoering van de pophymne 'Things We Lost in The Fire' , leek ons alleen een veel te hoge tol.

"Ik blijf mijn teksten maar vergeten door alle bordjes die jullie omhoog houden", grinnikte Smith ergens in de set. Hopelijk slaat die amnesie zijn klauwen niet uit naar de rest van zijn geest: in de Lotto Arena zal de groep namelijk opnieuw de spanning van het eerste uur moeten oproepen.

Anders zal die bestorming van Bastille niets meer dan een storm in een glas water lijken.

Met Eraserhead-kuif en zachte oogopslag deed frontman Dan Smith meisjesharten zowaar luider bonzen dan de elektronische beats.Beeld Alex Vanhee
Het ontbrak aan passie en overgave tijdens de show van Bastille.Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234