Maandag 25/01/2021

Review

Basement Jaxx, Scala en Regi steken Proms in nieuw kleedje

Basement Jaxx.Beeld Alex Vanhee

The Night of the Proms begon gisteravond aan een nieuw hoofdstuk in het Antwerpse Sportpaleis. Met een vrouwelijke dirigente, een jonge presentator en de dance-beats van Basement Jaxx en Regi Penxten. De mix van pop en klassiek, die bleef met icoon Joe Jackson en de fraaie tenorstem van Fernando Varela grotendeels overeind.

De vernieuwde Night of the Proms trok zich letterlijk met veel bombarie op gang. Een bonte fanfare baande zich een weg door de zaal, waarna de koorzangeressen van Scala stuk voor stuk tussen het publiek opdoken om er sereen en a capella 'The Hanging Tree' in te zetten. De zaallichten doofden zacht en de focus verlegde zich achteraan het podium, waar de volle tenorstem van Fernando Varela een eerste keer warm liep. Een percussiestel en gitaar werden op een platform naar boven gehesen, om de twee muzikanten van dancegroep Basement Jaxx een samba te laten inzetten. Deze nieuwe Proms speelden graag met het decor en de artiesten, om aan te tonen dat er een andere dynamiek in het concept zat.

Na dertig jaar hield de organisatie een grondige schoonmaak, waarbij de bezem zwaar door de kast ging. Presentator Carl Huybrechts verdween, idem voor vaste dirigent Robert Groslot, en ook de achtergrondzangeressen en het koor Fine Fleur werden ingeruild voor nieuwelingen. Symfonisch orkest Il Novecento luistert voortaan naar een vrouwelijke dirigente, de Braziliaanse Alexandra Arrieche. Zij bleek alvast een aanwinst. In een zwarte leren legging en op hoge hakken stond Arrieche bevlogen haar orkest aan te moedigen. Kobe Ilsen, de nieuwe presentator, maakte een minder overtuigende indruk. Ilsens krakende stem bleek het immense Sportpaleis moeilijk te kunnen vullen. Toch werd op zijn teken duchtig ingehaakt voor de bloemenwals van Tchaikovsky.

De nieuwe dirigente van Night of the Proms.Beeld Alex Vanhee

De namen mogen dan veranderd zijn, de formule van de Proms blijft dezelfde: een kruisbestuiving tussen klassiek en pop. Dat had Amerikaan Gavin DeGraw goed begrepen. Zat de singer-songwriter aan het begin van 'Soldier' nog achter zijn witte vleugelpiano, dan ging de man met het hoedje al snel de lange catwalk op, om high fives uit te delen aan de fans en te eindigen in een omhelzing met dirigente Arrieche.

DeGraw pakte het publiek op enkele minuten in, en dat deed ook Natalie Imbruglia (40). Het Australische popprinsesje startte 'Torn' innig en intiem tussen het orkest, om haar wereldhit stapsgewijs op te bouwen en samen met het orkest te laten openbreken. Bij 'Instant Crush', een geslaagde cover van Daft Punk, voelde de bloedmooie zangeres zich helemaal in haar element en zocht ze alle hoeken van het podium op. Scala volgde met een eerbetoon aan U2. Eén maand na Bono zongen ook de koormeisjes in datzelfde Sportpaleis 'With or Without You'. Maar het mooiste moment van de avond was weggelegd voor klassieke zanger Fernando Varela. Zijn versie van Puccini's 'Nessun Dorma' was nagenoeg feilloos. Toen de Puertoricaanse tenor aan het einde een tweede maal lang en hoog uithaalde, sprong de hele zaal recht in bewondering. Instant kippenvel.

Gavin DeGraw.Beeld Alex Vanhee
Basement Jaxx.Beeld Alex Vanhee

De passage van Basement Jaxx was nadien een slag in het water. 'Red Alert' en 'Romeo' kregen aparte arrangementen mee, en de wulpse zangeressen van de groep hadden hun fleurigste outfit aangetrokken. Maar wat verder dan zachtjes heen en weer wiebelen op de stoeltjes brachten ze het Sportpaleis nooit.

Ook na de pauze kwamen de Proms moeizaam weer op gang. Acteur Mathias Vergels (Thuis) vertelde het verhaal achter 'Ouverture 1812', op beelden van de Russische veldtocht van Napoleon. Het was wachten tot 'Elegantly Wasted' van Scala, een streepje vuurwerk en Gavin DeGraw die het publiek indook, om het indommelende Sportpaleis weer wakker te schudden.

Net toen kregen deze Proms af te rekenen met technische problemen. Tijdens een duet van Fernando Varela was één micro minutenlang niet te horen. De videoschermen vielen uit op hetzelfde moment dat Joe Jackson achter zijn piano plaatsnam voor 'Home Town'. Een luid gekraak ging door de zaal, maar dat kon de 61-jarige Brit niet deren. 'Stepping Out' had hij fraai herwerkt, met drie backing vocals vooraan, een zachte piano en glockenspiel als begeleiding. Zijn Proms-versie van 'Is She Really Going Out With Him?', met tokkelende violen, kreeg zelfs de hele zaal mee.

Fernando Varela.Beeld Alex Vanhee

De sloopkogel die daarna werd bovengehaald, sloeg de bal echter helemaal mis. Het monument John Miles had de opkuis overleefd. En Mr. Proms bracht naast 'Music' ook 'Wrecking Ball' van Miley Cyrus. In een akoestische en geslaagde aanzet, om die sfeer nadien volledig de nek om te wringen en te eindigen met gierende gitaren en kilo's bombast. Het zette een rechte lijn in richting Regi Penxten, die 'The Hum' (van Dimitri Vegas en Like Mike) mixte met Stromae's 'Alors On Danse'. De violisten van Il Novecento deden overuren en kregen versterking van tonnen beats, Basement Jaxx en een wild dansende tenor. Plots bleek het Sportpaleis een megadiscotheek geworden. Met een swingend 'Uptown Funk' van Mark Ronson, waarbij alle artiesten op het podium verzamelden, werd er afscheid genomen.

Het wilde slot toonde aan dat concepten als de Proms een moeilijke evenwichtsoefening vormen. Welk gezicht deze nieuwe Night of the Proms nu wil laten zien (de zachte hand van Joe Jackson, het klassieke element met de tenorstem of het vuurwerk van Regi?) blijft ons onduidelijk. Terwijl richting kiezen nodig is. Het Sportpaleis was op deze première-avond niet uitverkocht, niet helemaal gevuld. En daar waar er vorig jaar nog zes concerten stonden ingepland, moeten de Proms 2015 het met vier avonden doen.

The Night of the Proms, nog op 14, 20 en 21 november in het Antwerpse Sportpaleis. Er zijn nog tickets beschikbaar.

John Miles.Beeld Alex Vanhee
Regi.Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234