Dinsdag 15/10/2019

BASE wordt groter maar loopt zakenklanten mis

BRUSSEL l Omdat de mobilofoonoperator BASE nauwelijks aanwezig is op de zakelijke markt loopt hij qua inkomsten ver achter op Mobistar en Proximus. Toch zag de kleinste van de drie Belgische gsm-spelers het voorbije jaar zijn marktaandeel in klanten en omzet toenemen.

Uitdager BASE zet zijn opmars voort. Dat blijkt uit een vergelijking van de klanten- en omzetcijfers van de Belgische mobilofoonoperatoren over 2008. Eind 2008 had de Belgische dochter van het Nederlandse KPN 2,7 miljoen actieve klanten, goed voor een marktaandeel van 23,7 procent. Zes maanden eerder kwam BASE nog uit op 23,2 procent. De kleinste operator van het land haalt een niet onbelangrijk deel - ongeveer 800.000 klanten - uit MVNO-contracten. Daarbij maken kleine 'virtuele' gsm-spelers gebruik van het netwerk van Proximus, Mobistar of BASE. Bekende voorbeelden zijn LycaMobile, Aldi Talk en JIM Mobile.

Proximus en Mobistar zagen hun marktaandeel allebei licht dalen. Belgacom heeft nu 43,3 procent en blijft marktleider, Mobistar strandt op 33,0 procent.

Eind 2008 waren er in ons land 11,3 miljoen gsm-gebruikers. Doordat verschillende Belgen meerdere telefoons of simkaarten tegelijk gebruiken, is het eigenlijk correcter om te spreken van 11,3 miljoen actieve simkaarten. Vergelijken we dat cijfer met het recentste officiële bevolkingscijfer van de overheid (10,7 miljoen Belgen), dan is de Belgische gsm-penetratie het voorbije jaar gestegen naar 106,3 procent. Dat is relatief laag naar Europese normen.

Eén grote handicap

Waar het voor de mobiele operatoren echter echt om draait, is welk deel van de gsm-markt ze binnenhalen. Belangrijker dan hoeveel klanten de operatoren hebben, is het bedrag dat die klanten uitgeven. Ook hier boekt BASE vooruitgang. Op jaarbasis steeg zijn marktaandeel qua omzet van 15 naar 15,9 procent. Ook Mobistar stijgt licht, tot 36,1 procent. Proximus zakt naar 48 procent marktaandeel. De cijfers zijn berekend op basis van de inkomsten uit aansluitingen en verbruik, en dus niet uit de verkoop van gsm's.

Het marktaandeel van BASE is beduidend kleiner dan wanneer het is uitgedrukt in klanten. De operator heeft één grote handicap: hij is amper aanwezig op de lucratieve zakelijke markt. Wie zijn gsm professioneel gebruikt, belt meer en verbruikt meer data, vooral in het buitenland. BASE staat vooral sterk in voorafbetaalde kaarten bij de consument. Een gemiddelde klant brengt de operator per maand 17 euro op. Bij Mobistar en Proximus ligt dat gemiddelde boven de 30 euro.

Dat het niet aanwezig is op de zakenmarkt frustreert BASE: "Op dit moment is het onmogelijk. We worden door Proximus uit de markt geduwd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234