Zaterdag 30/05/2020

BART STEENHAUT

Vorige vrijdag zat ik met een half oog naar The Voice te kijken toen in een van de battles - voor mensen met een leven: daarin trachten twee kandidaat-'stemmen' uit hetzelfde team elkaar letterlijk van het scherm te zingen - zowaar een nummer van Townes Van Zandt opdook. Ik dacht eerst nog dat het een grap was. Townes Van Zandt, een van de meest begaafde countryhelden die Nashville ooit heeft voortgebracht, is inmiddels al vele jaren dood, en tijdens zijn liederlijke leven belichaamde hij zowat alles waarvan je de meeste deelnemers van The Voice nooit zou kunnen verdenken. Hij had talent, persoonlijkheid, en slaagde er, ondanks zijn liefde voor de fles en haar inhoud, toch in om een echte carrière uit te bouwen die uiteindelijk meer dan drie decennia zou beslaan.

Hits heeft Van Zandt evenwel nooit gehad. In die tijd kon dat nog. Erger: de meeste platenfirma's die ooit werk van hem uitbrachten, zagen er al snel het nut niet van in om zijn elpees in de rekken te houden, wegens de geringe belangstelling.

Eigenlijk slaagde hij er alleen in om het hoofd boven (zijn thee)water te houden omdat bewonderaars als Emmylou Harris, Willie Nelson en Cowboy Junkies regelmatig nummers van hem opnamen, en daar nog grote hits mee scoorden ook. 'If I Needed You' - want dat was de hartverscheurend mooie song in kwestie, daar in The Voice - was begin jaren 80 een nummer één-hit in de Amerikaanse countrycharts door toedoen van, alweer, Emmylou Harris en Don Williams. Het duet wordt sindsdien als een countrystandard beschouwd, maar was, net als Van Zandt zelf, de laatste jaren toch wat in de vergetelheid gesukkeld. Ook bij The Voice scheen alleen coach Jasper Steverlinck de juiste oorsprong van het lied in kwestie thuis te kunnen brengen.

In talentenjachten op televisie, waarbij je aan alles merkt dat de muziek gewoon een smoes is om een spannend gemonteerd televisieprogramma te maken, maken ze er doorgaans een sport van om nummers aan verkeerde artiesten toe te schrijven. Het duurde ook nu slechts microseconden voor het over The Broken Circle Breakdown ging. Geen slecht woord over de film, overigens. En nog minder over de acteurs, die stuk voor stuk keien in hun vak zijn. Het enorme succes dat hen nu te beurt valt met de bijbehorende optredens is hen meer dan gegund.

Alleen: toch typerend dat de doorsnee Vlaming eerder voor de kopie valt, dan voor het origineel. Dat bleek onlangs nog, toen een zeer matige Cirque Du Soleil-voorstelling rond het werk van Michael Jackson vlot vijf keer meer bezoekers trok dan het optreden van de échte Jacksons later die week. Vlaanderen gaat nu massaal door de knieën voor pure country dankzij Johan Heldenbergh en Veerle Baetens. De soundtrack is inmiddels goed voor drie keer platina, en zopas werd aangekondigd dat er wegens de overweldigende belangstelling een nieuwe livetournee van The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band wordt opgezet met liefst 32 extra concerten kriskras door Vlaanderen.

De laatste keer dat Townes Van Zandt in Brussel optrad was in een klein zaaltje dat bij een Brusselse brouwerij hoorde; zelf vond hij dat wel geestig. Er kwam toen net geen honderd man opdagen. Zou het niet mooi zijn mochten er van al die kakelverse countryliefhebbers ook een paar op zoek gaan naar de originals? Op plaat zal je ze, zoals gezegd, niet snel vinden. Maar op iTunes ligt er een indrukwekkend repertoire klaar om herontdekt te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234