Woensdag 20/10/2021

Bart Steenhaut

Het overkomt me niet zo vaak dat ik medelijden voel met succesvolle popsterren die de ene hit na de andere scoren en met elk concert dat ze geven een heuse volksverhuizing op de been brengen. Maar wat had ik te doen met Rihanna toen ik haar vorige week op het podium van het Antwerpse Sportpaleis zag staan. Niet omdat het de juffrouw kennelijk een uur had gekost om de weg van de kleedkamer naar het podium te vinden, of omdat er voortdurend bandjes meeliepen die moesten verdoezelen dat ze het zingen meer dan eens aan de technologie overliet. Nee, ik voelde met haar mee omdat het de zangeres kennelijk geen moment lukte om haar benen dicht te houden. Rihanna scheen fysiek niet in staat om een stap te verzetten zonder de indruk te wekken dat ze dringend aan een potje copuleren toe was, en om dat paringsgedrag ook bij haar medemens aan te wakkeren vond ze er bovendien niets beters op dan zichzelf voortdurend in het kruis te tasten. Uit elke beweging schreeuwde het verlangen om begeerd te worden.

Voor de goede orde: er zijn situaties waar ik vind dat dergelijk gedrag niet genoeg kan worden aangemoedigd. Maar is het echt noodzakelijk tijdens een popconcert? En moet het er koste wat het kost zo vulgair, zo goedkoop uitzien? Het is - zoals wel vaker - allemaal de schuld van Madonna. Zij was een van de eerste popsterren die er geen graten in vond om zichzelf als een lustobject aan de man te brengen. Ze noemde zichzelf een boytoy, stond in sexy niemendalletjes op het podium, en accentueerde haar borsten met een door Jean Paul Gaultier bedachte outfit die intussen de geschiedenis is ingegaan. De onderliggende boodschap was er -toen althans - één van streven naar gelijkheid, al blijft daar inmiddels ook bij Madge zelf nog weinig van over. In een krampachtige poging om wat media-aandacht te genereren laat ze vandaag alsmaar vaker een blote kont of een stijve tepel zien. De zelfverzekerde krachtige vrouw van toen is verworden tot iemand die zo wanhopig verleidelijk wil zijn dat ze er desnoods haar zelfrespect bij inschiet.

Mocht ik een vrouw zijn, ik zou me beledigd voelen door de manier waarop zangeressen van het slag Madonna, Rihanna, Britney en Beyoncé hun act opvoeren. Vleesgeworden opblaaspoppen die zich kleden als jonge hoertjes, voltijds geil lijken te staan, en zich dubbel plooien om te demonstreren dat ze elk standje onder de knie hebben. Geprogrammeerd om te behagen, te allen tijde klaar om genomen te worden. Alsof vrouwenemancipatie nooit meer is geweest dan een grap zonder pointe. Dit zijn de rolmodellen van vandaag, de sterren waar jonge meisjes zich aan spiegelen. Op zulke momenten ben ik blij dat ik geen dochter heb. Terwijl het ook anders kan. Patti Smith en Emmylou Harris - beiden zestigers intussen - bewijzen nog elke dag dat je tot een icoon kunt uitgroeien zonder er je waardigheid bij te verliezen. Adele is een superster geworden zonder dat iedereen de kleur van haar schaamhaar kent. P!nk, PJ Harvey en zelfs de Spice Girls zijn altijd sexy geweest zonder plat op de buik te gaan. In mijn jeugd belichaamden Sharleen Spiteri, Stevie Nicks en Chrissie Hynde de stelling dat je het als zangeres kon maken louter en alleen op basis van je muzikale merites. Het beeld van Annie Lennox die in zwartleren broek en vuurrode beha de sterren van de hemel zong staat sinds mijn tienerjaren op het netvlies gebrand. Precies omdat ze als zangeres van Eurythmics zo stoer, zelfzeker en kordaat op het podium stond, werd de verbeelding geprikkeld. Maar ze was geen lustobject. En haar benen bleven zedig dicht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234