Maandag 18/10/2021

Bart Lombaerts

hoofdredacteur van 'Media Marketing'

Waarom bent u in de media gestapt?

Het was mijn kinderdroom om sportjournalist te worden, dus ging ik pers en voorlichting studeren. Maar toen een docent in het eerste jaar aan iedereen vroeg wat hij wilde worden, stak de helft van de klas de vinger op bij het beroep sportjournalist. Ik kon dus maar beter iets anders doen. Ik heb ook nog wat journalistiek gestudeerd, en daarna het geluk gehad dat een ex-klasgenoot bij MM werkte en ik er ook terechtkon.

Welke kranten en weekbladen las men bij u thuis?

Ik ben opgegroeid met Het Nieuwsblad. Dat was een vaste afspraak aan de ontbijttafel. Knack en Humo waren er ook elke week, al is Humo op een dag weggevallen. Ik heb nooit geweten waarom. Verder waren er reismagazines als Uit en Kreo.

Welke kranten en weekbladen leest u nu?

Ik heb nog altijd een boon voor Het Nieuwsblad. Verder doorblader ik De Morgen, De Standaard en De Tijd. We hebben hier ook een knipseldienst die het relevante nieuws uit binnen- en buitenland verzamelt. Wat magazines betreft, lees ik alles wat me onder ogen komt. Knack, Humo, Flair, Libelle, Story, en allemaal met evenveel plezier. Verder lees ik vakbladen zoals Adformatie.

Wat was uw eerste wapenfeit in de media?

Het eerste interview dat ik voor MM deed ging over e-mailmarketing. Die kerel gebruikte allerlei begrippen waar ik nog nooit van gehoord had, maar dat heeft - hoop ik - geen invloed gehad op mijn artikel. Het is toch op basis daarvan dat MM me heeft aangenomen, dus ik zal het wel goed gecamoufleerd hebben (lacht).

Hoe zou u uw job zelf omschrijven?

Ervoor proberen zorgen dat MM het beste vakblad is en blijft voor de communicatiesector, en dat iedereen van onze diverse doelgroep iets van zichzelf in het blad terugvindt én er iets van opsteekt.

Wat is uw beste herinnering?

Ik geniet elke keer opnieuw van het reclamefestival van Cannes. Dat is over the top, maar ook heel leerrijk. Voor de rest ben ik blij als er geregeld nieuwe dingen op mijn bureau terechtkomen.

Wat is uw slechtste ervaring?

Mensen die me iets beloven en dat dan niet nakomen. Dat gaat van het beloven van informatie tot het beloven van scoops. Dat gebeurt wel eens, als is het niet noodzakelijk altijd met slechte wil.

Waar hebt u er een zootje van gemaakt?

Er zullen wel dingen zijn die ik beter had kunnen doen, maar er is niks waarvoor ik nu nog het schaamrood op de wangen krijg.

Wat is het eerste mediakanaal dat u 's ochtends raadpleegt?

Ik word wakker met Studio Brussel en Peter Van de Veire. Hij maakt de moeilijke ochtend wat draaglijker.

Zonder welk medium zou u absoluut niet kunnen?

Het internet. Het is niet louter een medium, maar een optelsom van tools. Verder zou ik geen enkel medium op zich missen. Zolang ik de informatie krijg maakt het me niet veel uit via welk medium ze me bereikt.

Wanneer bent u nieuwe media gaan gebruiken?

In mijn studententijd, toen het internet opkwam. Ik denk dat mijn eerste e-mailadres dateert van 1997.

Welke nieuwe media gebruikt u en waarom?

Gesteld dat het nog nieuw is: het internet. Daarnaast de gsm, waarmee ik soms mobiel surf, al erger ik me aan de gebruiksonvriendelijkheid ervan. Ik heb gelukkig nog geen Blackberry. Al mijn kennissen die er een hebben klagen dat ze always on zijn.

Kijkt u digitaal en wanneer?

Nee, om de eenvoudige reden dat ik niet in een Telenetgebied woon en tot voor kort geen zin had in het hele Belgacomgedoe. Stilaan wordt het eenvoudiger en de digicorder goedkoper, dus denk ik dat ik binnenkort wel zal overschakelen.

Waar zou u werken als u geen job in de media had?

Er was nog een droom om fietskoerier te worden. Maar ik denk dat het nog moeilijker was geweest om aan werk te geraken dan als journalist.

Wie bewondert u in de media?

Tyler Brûlé, de man achter Monocle en Wallpaper*. Hij weet hoe je een magazine in elkaar bokst, én het slaat wereldwijd aan. Bij ons bewonder ik mensen als Ilse Beyers van Dag Allemaal en Peter Vandermeersch van de Coreliokranten. Ilse Beyers omdat ze weinig toegevingen doet, heel conceptsgetrouw is en daarmee enorm veel lezers bereikt. Peter Vandermeersch omdat hij als eerste inzag dat je als hoofdredacteur meer bent dan een journalist, en je ook met marketing bezig moet zijn. (SVB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234