Dinsdag 23/04/2019

Onderwijs

Bart De Wever: “Dalende kwaliteit onderwijs is te wijten aan pretpedagogie van katholiek net”

N-VA-voorzitter Bart De Wever. Beeld BELGA

Dat de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen daalt, is in grote mate te wijten aan de “pretpedagogie” van het katholieke onderwijs. Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gezegd in Terzake. “Het katholiek onderwijs was vroeger een baken tegen dit soort vernieuwingen, nu lijkt de koepel de grootste promotor van dat soort nivellering naar beneden.”

De kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen gaat erop achteruit, bleek maandag uit een nieuwe publicatie van de KU Leuven. Vooral in het katholiek onderwijs is de daling van de kwaliteit opvallend.

Volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever is dat grotendeels het gevolg van het pedagogisch project van het katholieke onderwijsnet. “De eindtermen zijn al 20 jaar niet meer veranderd en de nieuwe moeten nog in voege treden, dus daaraan kan het niet liggen”, zei hij in Terzake, waar hij in debat ging met de topman van het katholieke onderwijs Lieven Boeve. “Het heeft te maken met het pedagogisch project: alles is verschoven naar de ‘pretpedagogie’, het moet leuk zijn. Het katholiek onderwijs was een baken tegen dit soort vernieuwingen, nu lijkt de koepel zelf de grootste promotor van de nivellering naar beneden.”

N-VA claimt ministerpost

Ook Vlaams onderwijsminister en coalitiepartner Hilde Crevits (CD&V) kreeg een veeg uit de pan. Volgens De Wever staat zij te dicht bij de koepel. “Ik vind de beslissingen die we genomen hebben zeer goede beslissingen, maar we hebben die telkens moeten verdedigen tegen de coalitiepartner die bijvoorbeeld met de koepels wilde meegaan in de invoering van een brede eerste graad.” 

De Vlaams-nationalisten willen onderwijs de volgende legislatuur dan ook liever zelf in portefeuille, bevestigde De Wever. “Ik vind dat we een onderwijsminister nodig hebben die verder van de koepel staat. Daarom claimen wij die post.”

Crevits: “Aanleiding voor hervormingen”

Volgens minister Crevits zijn de cijfers het resultaat van onderzoeken over 30 jaar geleden tot 2016, en waren die de aanleiding voor de hervormingen die tijdens de afgelopen legislatuur zijn goedgekeurd. “De Vlaamse overheid ontwikkelt de eindtermen, de rest is de vrijheid van onderwijs die we zo koesteren. Ik stel vast dat ik deze legislatuur veel stappen heb gezet met de onderwijspartners, en dat is de manier waarop ik beleid probeer te voeren. Het heeft geen zin om nu de grote oorlog te prediken.”

Boeve noemde de uitspraken van De Wever “een onrecht tegenover de mensen die elke dag het beste van zichzelf geven voor de klas”. Hij pleitte voor extra investeringen in het basisonderwijs, en benadrukte dat er “geen tegenstelling bestaat tussen uitdaging en welbevinden”. “Als een kind zich goed voelt, studeert het ook goed. Ik pleit ervoor om veel gedifferentieerder na te denken over onderwijs, en niet alleen meer op de eindtermen te focussen.”

De Morgen zoekt getuigenissen over de kwaliteit van het Vlaams onderwijs:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.