Maandag 08/03/2021

Bart De Wever (1)

In zijn opiniestuk verwijst Bart De Wever naar het debat over normen en waarden dat op het moment bezig is in het Vlaams Parlement op basis van een rapport van een expertencommissie (DM 19/6). Men kan zich daarbij de vraag stellen of dergelijk debat omwille van zijn belang niet breder maatschappelijk opengetrokken moet worden, terwijl het zich nu uitsluitend en zonder veel weerklank afspeelt binnen de muren van een Vlaams Parlement dat ver van vele burgers staat.

Dat de doorwerking van grondrechten in private verhoudingen grenzen heeft, is absoluut juist. Kijk maar naar de recente uitspraak van een vrederechter die buurtbewoners gelijk gaf toen hun rust werd verstoord door spelende kinderen.

Maar ook in de verhouding tot de overheid moeten we eens dringend gaan nadenken hoe het zit met de grondrechten: is er nog een aanvaardbare beperking van grondrechten wanneer men maatregelen uitvaardigt in de strijd tegen het terrorisme?

Ook bij de beperking van klassieke grondrechten zijn er soms duidelijk verschillende meningen door een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid. Zo zullen Waalse politici de vrijheid van vestiging van toegewezen asielzoekers verdedigen als een absoluut recht dat geen beperking mag kennen, terwijl de internationale verdragen wel beperkingen toelaten.

De kwestie van de normen en waarden en de daaraan verbonden grondrechten verdient dan ook een breed maatschappelijk debat en niet louter een dialoog of discussie tussen politici.

Frank Buts, Antwerpen

Bart De Wever (2)

Enkele bedenkingen bij 'De Gedachte' van Bart De Wever (DM 19/6). De Wevers gedachtegang doet me in eerste instantie denken aan kardinaal Danneels' suggestie dat de islam misschien 'deugd' zou hebben van een Franse Revolutie. Wellicht heeft deze revolutie zich in de geesten van heel wat moslims al voltrokken. Maar laten we voor ogen houden dat een al te blind vertrouwen in de rede en de rationaliteit ook onverstandig is.

De Wever heeft het terecht over de oprukkende juridisering en formalisering van de menselijke relaties in onze samenleving. In de handen van sommigen worden recht en rede instrumenten die tot absurde toestanden leiden. Godsdiensten daarentegen hebben steeds een taal gesproken van liefde, schuldbesef en vergiffenis. Zo laten de evangelies een Christus zien die de mens boven de wet stelt. Uiteraard hebben godsdiensten ook tot brandstapels geleid.

Vreemd vind ik de slotgedachte in De Wevers bijdrage. Het kan toch niet de bedoeling zijn om van de "publieke cultuur" een neutrale, kleurloze, uniforme en nietszeggende realiteit te maken? Waarom moeten burgers hun private cultuur thuis laten? Waar sta je dan bijvoorbeeld met verkiezingsaffiches? Of met een VL-sticker op de achterkant van je wagen? Moeten overtuigingen, hetzij religieuze dan wel politieke, weggemoffeld worden? Welke en wiens rechten schendt een goede, geïntegreerde werkneemster wanneer ze beslist een hoofddoek te dragen?

Verschillen kunnen tot conflicten leiden. Dus: we vegen ze dan maar onder het tapijt? Misschien is het constructiever om die verschillen met begrip, verdraagzaamheid en liefde tegemoet te treden. Verschillen scheppen ruimte voor discussies, voor overdenkingen en voor dynamiek.

Rik Lefevere, Geluwe

Chicklit

Ik heb Bridget Jones niet gelezen (wel de film gezien), Madame Bovary wel, aan de Cèze in Zuid-Frankrijk, twintig jaar geleden... vakantielectuur. Ik heb het indertijd teenkrullend gelezen, ik ergerde me dood aan Emma Bovary, net zoals ik me ergerde, maar in mindere mate, aan Eline Vere.

Twee vrouwen die worstelen met zichzelf, maar, denk ik toch, vooral met de druk van de omgeving en de 19de-eeuwse mentaliteit. Triestige gevallen of zou het aan Gustave Flaubert of Louis Couperus kunnen liggen? Zet daar Jane Austen tegenover: wat een lichtheid, wat een humor en ijzersterk geschreven. Is Jane ook chicklit?

Brenda Byl, via onze website

VLD

Voor mij is het evident dat de VLD stemmen verliest zolang die brulkikker Dedecker daar blijft kwaken. De VLD-top durft hem niet buiten te smijten omdat hij zogezegd populair is, maar bij wie is hij populair? Bij 30 procent of zo van de hardcore VLD-partijmilitanten, uit ultraliberale overwegingen, en voor de rest bij Vlaams Behangkiezers. Die Vlaams Behangkiezers stemmen echter op het VB en de weldenkende Vlaming denkt: 'Weg met de VLD', al vinden we de regering goed en Verhofstadt vertrouwenswaardig. Zolang Dedecker gedoogd wordt in de VLD, is hij een reclamebord voor het Vlaams Behang en een cadeau voor CD&V.

Ronny Cornelis, Zaventem

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234