Dinsdag 27/10/2020

Zaak-De Pauw

Bart De Pauw wil schadevergoeding na artikel in De Morgen, hoofdredactie reageert

Bart De Pauw in een zelfgeplaatste YouTube-video uit 2017, waarin hij reageert op de beschuldigingen.Beeld rv

Tv-maker Bart De Pauw stelt een vordering tot schadevergoeding in bij het gerecht tegen de krant De Morgen en journalist Douglas De Coninck. Dat meldt zijn advocaat Michaël Verhaeghe. Aanleiding daarvoor is een artikel dat het voorbije weekend verscheen in De Morgen.

Volgens advocaat Michaël Verhaeghe gaat het om een “tendentieus” artikel, “vol flagrante en schadelijke leugens”. In het artikel worden onder andere bronnen dicht bij het onderzoek aangehaald. Een van hen zegt daarover: “Als Bart blijft volhouden dat iemand anders zijn gsm heeft gebruikt om schunnige sms’jes te versturen, is een proces onafwendbaar.”

De advocaat van Bart De Pauw hekelt onder meer dat “Bart niet om een wederwoord is gevraagd”. In een reactie laat deze krant weten dat de advocaat wel degelijk om een reactie werd gevraagd. Hij werd daarvoor afgelopen donderdag al gecontacteerd. “Verhaeghe maakte onmiddellijk duidelijk dat hij geen verklaringen wenste af te leggen over de zaak”, stelt de hoofdredactie van De Morgen. “Deze melding strookt volledig met de houding die hij in het verleden aannam bij vragen van journalisten.”

Volgens Verhaeghe heeft De Pauw “in geen enkel verhoor ooit beweerd dat iemand anders zijn gsm heeft gebruikt”. “Dat alleen al lijkt me grond genoeg voor een rechtszaak tegen de heer De Coninck.”

De krant blijft achter haar berichtgeving staan. “Journalist Douglas De Coninck citeert een aantal bronnen in zijn artikel. Hij kan moeilijk wat anders dan citeren wat die bronnen zeggen”, klinkt het in een mededeling van de hoofdredactie. “Zo stelt een - betrouwbare - bron inderdaad dat De Pauw zich onder meer verweert door te zeggen dat sommige sms’en verstuurd zijn door iemand anders van op zijn gsm. Gezien meester Verhaeghe principieel niet wenste te reageren, kon deze bewering moeilijk ter reactie voorgelegd worden.”

Lees hier de volledige mededeling van de hoofdredactie van De Morgen

De Morgen en Douglas De Coninck nemen kennis van het persbericht van advocaat Michäel Verhaeghe naar aanleiding van het artikel dat afgelopen weekend in De Morgen verscheen omtrent de zaak “Bart De Pauw”. Een aantal van de beweringen in dat persbericht vragen om een reactie.

Met betrekking tot het verwijt dat geen hoor/wederhoor zou gevraagd zijn, zal Verhaeghe zich nog herinneren dat hij op donderdag 20 februari om 17 uur telefonisch gecontacteerd werd door onze journalist. Verhaeghe maakte onmiddellijk duidelijk dat hij geen verklaringen wenste af te leggen over de zaak. Deze melding strookt volledig met de houding die hij in het verleden aannam bij vragen van journalisten.

Voorts blijkt uit het artikel duidelijk dat journalist Douglas De Coninck een aantal bronnen citeert in zijn artikel, en dat hij moeilijk wat anders kan citeren dan wat die bronnen zeggen. Zo stelt een - betrouwbare - bron inderdaad dat De Pauw zich onder meer verweert door te zeggen dat sommige sms’en verstuurd zijn door iemand anders van op zijn gsm. Gezien meester Verhaeghe principieel niet wenste te reageren, kon deze bewering moeilijk ter reactie voorgelegd worden.

Tot slot ergert meester Verhaeghe zich aan het feit dat de journalist in het artikel de suggestie oppert om voor de opschorting van de uitspraak te gaan, om zo tot een soort van schuldbekentenis over te gaan. Verhaeghe beweert dat de journalist hiermee het vermoeden van onschuld zou schenden (een verplichting opgelegd aan het gerecht, niet aan journalisten), dat het zou gaan om “machtsmisbruik door de klaagsters” of dat het zou gaan om leugens. Die beweringen zijn onjuist en naast de kwestie. Rekening houdend met de maatschappelijke impact en met de belangen van alle betrokkenen zal De Morgen over deze zaak dan ook blijven verslag uitbrengen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234