Zondag 26/01/2020

Bardot gaat 'functioneel naakt'

Op een bepaald moment zegt de regisseur dat cinemascope geen geschikt beeldformaat is om mensen te filmen, maar wel "slangen en begrafenissen". Het is slechts een van de vele inside jokes uit Le mépris, de klassieker van Jean-Luc Godard uit 1963, waarvoor hij de roman Il Disprezzo van Alberto Moravia adapteerde.

De regisseur in kwestie was de legendarische cineast Fritz Lang, die in deze film zichzelf speelt. Hij is, in opdracht van een Amerikaans producent (rol van Jack Palance), bezig met de verfilming van de Odyssee van Homeros, maar er zijn duidelijk artistieke meningsverschillen. Daarom wordt scenarist Paul Javal (rol van Michel Piccoli) naar Italië gehaald voor een herwerking van het scenario. De film wordt namelijk gedraaid in Cinecittà, de beroemde filmstudio's van Rome, én in het prachtige Casa Malaparte, de rode villa van de Italiaanse schrijver Curzio Malaparte, met de indrukwekkende trappenpartij op het eiland Capri.

De scenarist wordt vergezeld door zijn vrouw Camille (rol van Brigitte Bardot) en het misprijzen uit de titel verwijst naar de wijze waarop zij steeds meer haar man begint te behandelen, want behalve een ironisch essay over film als kunst versus film als commerce, is Le mépris ook een tragisch verhaal over de malaise die een huwelijk ten gronde richt.

Als een van de peetvaders van de nouvelle vague wilde Godard met Le mépris ook wel eens een film maken met een groot budget, buitenlandse financiers en een grote ster. Bij wijze van experiment. Hij besefte vrij snel dat dit niet echt zijn ding was. Maar het leverde wél een typische Godardfilm op, vol cinefiele verwijzingen, opvallend kleurgebruik, sublieme muziek van Georges Delerue én ironische toespelingen, waaruit duidelijk de minachting van de kunstenaar voor zijn geldschieters blijkt. Godard hield bijvoorbeeld zelf niet van cinemascope -maar het levert hier wel majestatische beelden op - en omdat de financiers veel geld hadden betaald voor superster Bardot, moest hij van hen extra scènes draaien waarin er tenminste ook wat bloot te zien was. Indien de term 'functioneel naakt' nog niet uitgevonden was, dan kon dat hier perfect gebeurd zijn.

Wie zelf wil uitmaken of het cinemascopeformaat alleen geschikt is voor slangen en begrafenissen, kan Le mépris op groot scherm gaan bekijken in de M HKAbioscoop Cinema Zuid (op woensdag 01/08 om 20u00). De vertoning past in de reeks Movies on Movies, waarbij later in de maand onder andere ook La nuit américaine van François Truffaut en The Player van Robert Altman aan bod komen.

Regie: Jean-Luc Godard

Met: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Fritz Lang

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234