Dinsdag 26/01/2021

Barbies van Mattel niet meer welkom bij speelgoedketen Fun

Haar geliefde Ken liet Barbie nog maar net vallen voor een campagne van Greenpeace en nu dumpt Fun de arme duts ook. De speelgoedketen staakt alle aankopen bij Barbiefabrikant Mattel. Een oprechte reactie, een handige marketingtruc of een manier om Mattel onder druk te zetten in een aanslepend conflict?

De stickeractie die Greenpeace dinsdag voerde in twee Funwinkels was de druppel. Dat Fun er nog eens mee werd geconfronteerd dat Mattelverpakkingen sporen van het Indonesisch regenwoud kunnen bevatten, deed de winkelketen zijn aankopen bij de speelgoedfabrikant stopzetten. Zo zegt het bedrijf zelf tenminste. De maatregel is nochtans opvallend.

Greenpeace riep de verdelers van speelgoed namelijk uitsluitend op om hun leveranciers te vragen hun toevoerketen ontbossingsvrij te maken. "Het is helemaal niet onze bedoeling om Mattel te boycotten", zegt Ann Lambrechts van Greenpeace. "Als er een ander conflict heerst tussen Fun en Mattel laten wij ons niet voor die kar spannen."

Dat Fun alleen Mattel viseert, doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Ook speelgoedfabrikanten Lego en Hasbro worden namelijk voor ontbossing geviseerd door Greenpeace. Bij hen blijft Fun voorlopig wel aankopen. "Ik begrijp die reactie, maar ze klopt niet", reageert woordvoerder Geert Degrande van Fun. "Het product van Lego dat Greenpeace viseert, hebben we simpelweg niet in ons assortiment. Ook de geviseerde producten van Hasbro stellen amper iets voor in ons gamma. Bij Mattel gaat het om meer referenties, vorig jaar samen goed voor een omzet van een half miljoen euro."

Maar Fun had nog redenen om Mattel onder druk te zetten. De speelgoedwinkel had eerder dit jaar al een conflict met de Barbieleverancier. De prijsverhogingen die Mattel doorvoerde door de stijging van de petroleumprijzen lagen toen aan de basis. "Zo'n discussies zijn normaal in een handelsrelatie, maar wij zijn van plan om een belangrijke afnemer van Mattel te blijven", stelt Degrande. "We vertrouwen er ook op dat Mattel snel de beschuldigingen weerlegt of snel orde op zaken stelt. Dan kunnen wij ook onze klanten duidelijkheid verschaffen."

Daar is de marketingtheorie. Klanten eisen steeds luider dat bedrijven maatschappelijk verantwoord handelen. In de verf zetten dat je dat als onderneming doet, kan nooit kwaad. "Daar hebben we zelfs nooit bij stilgestaan", verzekert Degrande. "Fun neemt op meerdere terreinen maatschappelijke verantwoordelijkheid op, maar we maken daar nooit veel heisa rond. Mensen merken wel wanneer je dat om marketingredenen doet."

Concurrentie niet bang

Is de concurrentie toch niet een beetje bang dat Fun hiermee scoort bij het grote publiek? "Nee hoor", antwoordt Dirk Berteloot, topman van Dreamland. Hij vermoedt bovendien dat leveranciers contacteren om hun politiek aan te kaarten meer effect heeft dat het ad hoc stopzetten van bestellingen. Mattel laat ondertussen weten hun verpakkingsleveranciers om opheldering te hebben gevraagd. (SJS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234