Zondag 25/10/2020

Barbie op de cover van mannenblad bij uitstek

Beeld AP

Barbie als prinses, verpleegster en zelfs presidentskandidate: tot daar aan toe, maar nu blijkt de pop ook ineens in de wieg gelegd om als topmodel op de cover van een mannenblad te paraderen. Speciaal voor de vijftigste verjaardag van de 'Sports Illustrated Swimsuit Issue' zal het speeltje dinsdag vanuit de winkelrekken alle aandacht opeisen. Voor schoonheden van vlees en bloed, zoals Christie Brinkley en Brooklyn Decker, is slechts een bijrol weggelegd.

Het veel te strakke lijntje van Barbie kwam al eerder onder vuur te liggen. Een site die zich bekommert om mentale gezondheid zette het schoonheidsideaal die ze uitstraalt in het juiste perspectief: een mens met haar maten zou niet eens rechtop kunnen lopen, laat staan dat ze haar -in verhouding- veel te groot hoofd zou kunnen optillen.

"Mensen klagen vaak over haar onrealistische vormen, en terecht", aldus Tanya Stone, de auteur van 'The good, the bad and the Barbie'. "Barbie moest een ultraslanke mannequin voorstellen. En hoeveel modellen ken je met realistische maten?"

Verkoop met 13 procent gedaald
Maar waarom dan de link met 'Sports Illustrated', een blad dat vooral gelezen wordt door jongemannen? Toch niet meteen de doelgroep, durven we denken. Feit is dat de verkoop vorig jaar met 13 procent gedaald is en dan is alle aandacht uiteraard welkom. Bovendien wil Mattel met een bijzondere campagne onder de naam Unapologetic de stemming keren. Lees: Barbie hoeft zich niet te verontschuldigen voor de manier hoe ze eruitziet. "Ze heeft altijd proberen aantonen dat elke vrouw de keuze heeft om te zijn wie ze wil zijn", legt Lisa McKnight, vice-president van het bedrijf, uit. Naast astronaute, brandweervrouw en soldate houdt dat dus ook covermodel in.

O ja: het zwart-wit gestreepte badpak lijkt als twee druppels water op de outfit waarmee Barbie in 1959 de wereld begon te veroveren. Op 9 maart zal dat exact 55 jaar geleden zijn, van waardig ouder worden gesproken...

Beeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234