Zaterdag 23/10/2021

Barbie en telegeleide auto minder populair bij kinderen

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Meisjes laten de Barbiepop, ondanks haar vijftigjarige bestaan, steeds meer links liggen, terwijl bij de jongens de telegeleide wagen al enkele jaren minder goed loopt. De interactieve poppen doen het daarentehen wél goed, jongens kiezen voor telegeleide vliegtuigen of helikopters.

Constructiespeelgoed
Algemeen zijn constructiespeelgoed, waarin vooral Lego een sterke speler blijft, en gezelschapsspelen de sterkst groeiende groepen binnen de speelgoedmarkt. Ook verzamelkaarten en kaartspelen zijn de laatste drie jaar een hit. Ook Playmobil blijft zowel meisjes als jongens erg aanspreken, maar wint vooral bij de meisjes aan populariteit.

Awards
Die trends in speelgoedland maakte Bart Coeman, bestuurder bij de vrijetijdsketen "Fun", bekend bij de uitreiking van de eerste Fun Awards in Gent.

De winkelketen liet een jury van ouders en kinderen het aantrekkelijkste speelgoed in acht categorieën kiezen. Met een jury van "ervaringsdeskundigen" wilde Fun de toekenning van de prijzen zo objectief mogelijk houden.

Quotering
Een dertigtal stukken speelgoed werd door zowat tachtig ouders en meer dan 130 kinderen aan een speeltest onderworpen. De kinderen moesten met een quotering van 1 tot 5 antwoorden op de vraag: "Vind jij dit speelgoed leuk?". De ouders gaven punten op onder meer speelwaarde, vormgeving, originaliteit en prijs-kwaliteitverhouding.

In bijvoorbeeld de categorie baby's (0-3 jaar) ging de Award naar "Songs 'n Smiles Sillytown" van Fisher Price/Mattel; in de categorie jongens tussen 7 en 12 jaar werd "Street Trooper Menace" van Maisto/Sablon als beste gekozen.

Gelijklopende meningen
"Het was opvallend dat de meningen van ouders en kinderen vaak erg gelijk liepen, zowel in positieve als in negatieve zin", aldus Coeman. "Je ziet echter wel dat de prijs voor de ouders een doorslaggevend element is." (belga/edp)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234