Dinsdag 07/04/2020

Barbara Bel Geddes

'Aan 'Dallas' heb ik altijd veel plezier beleefd, maar soms leek Miss Ellies leven iets te zeer op dat van mij. Toen Jim Davis, die mijn man speelde in de serie, overleed, leek het of ik mijn echte man opnieuw verloor'

Miss Ellie is niet meer

De maandag overleden Barbara Bel Geddes (82) zal wel te eeuwigen dage als Miss Ellie, met vlag en wimpel dé Ewing-vrouw uit Dallas, bekend blijven. Dat zij in een ver verleden ook Marjorie 'Midge' Wood in Hitchcocks Vertigo speelde, herinneren zich enkel nog doorgewinterde cinefielen. Bel Geddes, een kettingroker van formaat, bezweek in haar huis in de Amerikaanse staat Maine aan longkanker.

Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

'Zij hield de Dallas-ploeg bij elkaar", aldus Larry Hagman, jarenlang haar televisiezoon J.R. Miss Ellie, voluit Eleanor Southworth, spelen is nochtans nooit de ultieme droom van Bel Geddes geweest. Veeleer noodgedwongen - omdat zij geen cent meer bezat - belandde ze uiteindelijk in de successerie, waarin ze van bij de aanvang in 1978 tot in 1991 acteerde. Enkel een hartaanval in 1984 kon haar even van de set houden.

De kleine Barbara werd op 31 oktober 1922 in New York City geboren. Haar vader Norman Geddes was een decorontwerper annex architect, haar moeder Belle Schneider een lerares Engels. Het echtpaar knutselde zelf de naam Bel Geddes in elkaar, oorspronkelijk als Bel streepje Geddes, de naam van een tijdschrift dat zij wilden lanceren. Later, toen het tijdschrift niet uit de startblokken kwam, bleek de nieuwe naam, zonder streepje, een blijvertje. Op 23-jarige leeftijd debuteerde Bel Geddes als actrice op Broadway. Al snel raakte ze in de gratie van publiek en kritiek, maar een theatercarrière zinde haar niet echt, zij wilde per se naar Hollywood om daar een ster van het witte doek worden. "Hoe graag zou ik niet werken voor Frank Capra, George Cukor, Alfred Hitchcock of Elia Kazan", verzuchtte ze in de New York World-Telegram.

Het lukte haar nog ook. Al vrij snel bood filmstudio RKO Barbara een contract aan en in 1947 debuteerde ze aan de zijde van Henry Fonda in The Long Night, een film die niet echt succesvol werd. Blood on the Moon (1948), een western met Robert Mitchum, deed het al een stuk beter. Na die film belandde Bel Geddes zelfs op de cover van het tijdschrift Life. Voor haar derde film sleepte ze een Oscar-nominatie in de wacht, voor haar vertolking van Irene Dunnes dochter in I Remember Mama, het verhaal van een Noorse familie in San Francisco.

Echt lang duurde haar filmcarrière niet, want in 1948 gooide de legendarische miljonair Howard Hughes, de nieuwe baas van RKO, haar op de keien, wegens "gebrek aan sex-appeal". "Ik was blij", verklaarde de actrice achteraf, "en stapte tevreden over naar - opnieuw - het theater." Hollywood-coryfeeën als Lillian Hellman en Elia Kazan mochten die gang van zaken betreuren, Barbara hield voet bij stuk.

Het 'gebrek aan sex-appeal' kon je ook anders interpreteren, want dankzij haar alom geprezen 'warme glimlach' werd Bel Geddes voortaan als welopgevoed meisje gecast, wat haar dan weer verbaasde. "Welopgevoed was ik niet en een dame al evenmin", mocht het blad People in 1982 uit haar eigen mond vernemen. Waarop dan het verhaal volgde over het kussen van jongens, met verwijdering uit Vermont's Putney School op zestienjarige leeftijd als gevolg.

Broadway-optredens in Tennessee Williams' Cat on a Hot Tin Roof in 1955 en Mary, Mary, een komedie van Jean Kerr, stoffeerden Bel Geddes' cv, alvorens zij andermaal naar Hollywood trok. Deze keer kwam zij binnen langs de grote poort, als James Stewarts vriendinnetjes in Alfred Hitchcocks thriller Vertigo (1958). De legendarische regisseur zou opnieuw een beroep op haar doen voor Lamb to the Slaughter, een van de beste afleveringen van de televisiereeks Alfred Hitchcock Presents. Uitgezonden in de lente van 1958, en daarna jarenlang herhaald over de hele wereld, keken talloze kijkers met stijgende verbazing toe hoe Bel Geddes haar ontrouwe echtgenoot de hersens inslaat met een lamsbout. Met het vervolg werd filmgeschiedenis geschreven: de opgetrommelde politieagenten die vruchteloos het moordwapen trachten te vinden en ten slotte de keurig bereide bout krijgen voorgeschoteld. Aan het einde van de rit wordt het stuk vlees met veel smaak naar binnen gewerkt, terwijl Bel Geddes haar beste en zuinigste lachje bovenhaalt.

Na een periode in de luwte, waarin zij zich hoofdzakelijk met het illustreren van kinderboeken en het ontwerpen van wenskaarten bezighoudt, volgt uiteindelijk Bel Geddes' glorieuze rentree in de ultieme televisiesoap Dallas, die televisiekijkers wereldwijd vanaf 1978 aan de buis kluisterde.

"Aan Dallas heb ik altijd veel plezier beleefd", gaf de actrice in 1982 grif toe, "maar soms leek Miss Ellies leven iets te zeer op dat van mij. Toen Jim Davis, die Jock Ewing, mijn man in de serie, speelde, in 1981 overleed, voelde ik me verschrikkelijk. Het leek wel of ik mijn echte man opnieuw verloor." Miss Ellies borstamputatie deed haar ook al te zeer terugdenken aan haar eigen problemen met borstkanker in de jaren zeventig.

Uiteindelijk zorgden ook medische problemen voor haar tijdelijke afwezigheid op de Dallas-set. Toen ze in 1984 een zware hartoperatie moest ondergaan, werd ze vervangen door Donna Reed, die prompt een vast contract kreeg aangeboden. Reed werd voor de televisiekijkers nooit een echte Miss Ellie, en Geddes kwam in 1985 terug om definitief te blijven. Ook voor de BRT-kijkers werd ze na verloop van talloze donderdagavonden een begrip: de enige die J.R., de rotzak met de stetsonhoed, in bedwang kon houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234