Woensdag 23/10/2019

Consument

Banken roepen nog eens op: deel uw bankgegevens niet

Bij phishing proberen fraudeurs via e-mail, sms of sociale media aan uw bankgegevens te komen. Beeld thinkstock

In de eerste zes maanden van 2018 vonden zeker 2.650 gevallen van fraude via internetbankieren plaats. Bijna altijd maakten de fraudeurs gebruik van phishing: ze 'visten' naar de bancaire codes van de consument om geld te kunnen stelen van diens rekening.

In de eerste helft van het jaar is het aantal gevallen van fraude met internetbankieren - phishing - fors gestegen. Dat blijkt uit cijfers van bankenfederatie Febelfin. "We mogen spreken van een echte plaag", klinkt het in het persbericht.

Febelfin roept burgers op om hun bancaire codes nooit mee te delen via e-mail, telefoon of sociale media. Zo hebben zij zelf de sleutels in handen om zich te beschermen tegen phishing.

Fraudeurs zijn inventief. Ze gebruiken verschillende communicatiemiddelen: e-mail, telefoon, sms of sociale media. In dat laatste geval sturen ze bijvoorbeeld in naam van warenhuizen en winkelcentra berichten met daarin grote kortingen of wedstrijden. Of ze misbruiken online zoekertjes. 

Verkopers op onder meer tweedehandssites worden daarbij gecontacteerd door 'geïnteresseerde kopers'. Via een link in een socialmediabericht worden ze naar een valse website gelokt waar ze hun bancaire gegevens moeten ingeven.

Wie effectief het slachtoffer is geworden van fraude via internetbankieren, neemt best zo snel mogelijk contact op met zijn bank en Card Stop (via het nummer 070/344.344) om zijn bankkaart en/of rekening te laten blokkeren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234