Vrijdag 14/05/2021

Banken Citigroup zet eerste onlinepionier in etalage

De Amerikaanse financiële reus Citigroup maakt zich op om een formeel verkoopproces te starten voor Egg, zijn Britse internetbank. Daarmee staat Egg, ruim tien jaar geleden een van de pioniers in online bankieren, opnieuw voor een eigenaarswissel.

De bank was destijds, in volle internethype, een typevoorbeeld van de nieuwe economische orde die er zat aan te komen. Maar Egg - nomen est omen - werd een broos bedrijf dat zijn eigenaars niet veel plezier opleverde.

Oprichter Prudential kon Egg na een moeizame zoektocht naar een koper in 2007 onderbrengen bij Citigroup. Maar de Amerikanen willen er nu weer vanaf omdat ze na de crisis moeten afslanken, meldden de Britse media. Egg heeft zo’n 2 miljoen klanten en draait mogelijk nog altijd met rode cijfers.

Voeding

Omzet sojaspecialist Alpro valt tegen

De Belgische sojaspecialist Alpro heeft in het tweede kwartaal 82 miljoen dollar (62 miljoen euro) omzet geboekt. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse moedergroep Dean Foods. In het eerste kwartaal was er een omzet van 91 miljoen dollar. Dean Foods kocht Alpro in juni vorig jaar over van de Belgische voedingsgroep Vandemoortele voor 325 miljoen euro. Alpro, in Europa de grootste speler voor zuivel op basis van soja, was toen goed voor een omzet van ruim 260 miljoen euro. Dean Foods publiceerde deze week zelf tegenvallende cijfers. De omzet kwam uit op 2,95 miljard dollar.

Tapijt

Crisis Vlaamse tapijtsector in VK houdt aan

De Vlaamse tapijtsector is nog niet uit de problemen in zijn belangrijkste afzetmarkt, het Verenigd Koninkrijk. Gisteren publiceerde Carpetright, de grootste tapijtretailer van het land, een organische omzetdaling met 3,4 procent in zijn eerste kwartaal in het Verenigd Koninkrijk. De groep - die meer dan 700 winkels overkoepelt, waaronder ook enkele in ons land - bleef in zijn prognoses ook voorzichtig voor de rest van het jaar. Ze zal daarom ook een strikter voorraadbeheer hanteren. Dat is geen goed nieuws voor de Vlaamse tapijtfabrikanten.

Cosmetica

Henkel klinkt ambitieus

De Duitse lijm- en cosmeticaproducent Henkel verhoogde zijn jaarprognose na een sterk tweede kwartaal. Het nettoresultaat verdubbelde bijna van 143 naar 273 miljoen euro. De omzet steeg 12 procent tot 3,89 miljard euro. Vooral de divisie lijmen presteerde erg sterk dankzij een heropleving van de vraag uit de staal- en transportindustrie. De fabrikant van onder meer Pritt-lijm en Persil-waspoeder verwacht nu een bedrijfswinst per aandeel van ruim 25 procent in plaats van 15.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234