Vrijdag 20/05/2022

Bank wordt supermarkt, en omgekeerd

Citibank zwaaide met 200 euro naar nieuwe klanten, en haalde zich prompt de economische inspectie op de hals. Het is nochtans heel gewoon geworden, een gps of smartphone voor wie een kredietkaart neemt. En wie naar de supermarkt gaat, waant zich ondertussen in een bank of verzekeringskantoor.

"Trakteer uzelf op een gratis zichtrekening. En daar kunnen wij nog eens 200 euro bovenop doen!" De stunt leverde Citibank deze week vooral kritiek op, en een onderzoek van de overheidsdienst Economie, met dank aan de troebele kleine lettertjes van dit opmerkelijke aanbod. Citibank sleept sowieso al een kwalijke reputatie mee voor agressieve en misleidende ronselpraktijken. Denk daarbij aan een gratis gps bij een kredietkaart, of een lening waarbij de bank zelf 200 euro oplegde, acties waarvoor Citibank heel wat kritiek te verduren kreeg, soms zelfs een onderzoek.

Dat banken zwaaien met cadeautjes om klanten te lokken, is evenwel niet uitzonderlijk meer. Gratis zichtrekeningen en Visakaarten en andere kortingen zijn vandaag veeleer de regel. Sommigen gaan een stap verder. Zo kun je bij KBC een dubbel maandloon winnen, terwijl Cofidis zich al meermaals liet opmerken door smartphones of zelfs homecinema's uit te delen aan wie intekent voor een Visakaart of een ander krediet.

"Banken doen veel meer moeite om klanten binnen te halen dan om ze te houden. Misschien omdat de Belg nogal trouw is, waardoor ze erg veel moeite moeten doen", merkt Kristof De Paepe van Spaargids op. Vooral tijdens het voorjaar en de jaarwisseling pakken banken graag uit met opmerkelijke acties. "Dan zijn mensen bezig met geld, omdat ze net hun vakantiegeld krijgen, of hun dertiende maand."

Serieus probleem

En terwijl banken in hun marketing neigen naar supermarktstrategieën, doet de retailsector met uitstapjes naar de bankensector net het omgekeerde. Wie bij Carrefour melk en bananen inslaat, kan er meteen ook terecht voor een nieuwe Visakaart, terwijl Hema autoverzekeringen aanbiedt.

De Paepe: "Bedrijven blijven zoeken naar nieuwe manieren om hun merk in te zetten, waardoor activiteiten door elkaar beginnen te lopen. Vergelijk het met Belgacom, dat begon met telecom, en inmiddels ook televisie aanbiedt. In het buitenland gaat die evolutie veel verder, in Nederland zijn er winkelketens die spaarboekjes aanbieden. Hier loopt het niet zo'n vaart, Belgen zijn op dit vlak nogal conservatief."

Toch kijkt het Vlaams Centrum Schuldenlast (VCS) beide evoluties met lede ogen aan. "Een krediet opnemen wordt zo wel erg banaal", zegt coördinator Mohamed El Omari. "Wie naar de bank stapt voor een lening, heeft daar doorgaans wel over nagedacht, de kans op een impulsief krediet is er toch veel kleiner dan in een supermarkt. Daar laten klanten zich soms verleiden tot de aankoop van een dure televisie op afbetaling die ze anders niet zouden kopen. Vaak krijgen ze dan nog de mogelijkheid om extra geld op te nemen, waardoor de schulden best oplopen. Sommigen gebruiken zo'n Visakaart ook voor dagelijkse aankopen, wat de weg vrij maakt voor een serieus schuldenprobleem."

Verstoppertje

"Wij vragen al lang een serieuze databank van schuldenaars en wanbetalers, zodat we kunnen inschatten welke klanten we beter geen krediet kunnen toestaan.", reageert Peter Vandenberghe van Comeos, vertegenwoordiger van de Belgische retailsector. "Net als elke commerciële instelling bieden we potentiële klanten voordelen aan, en de wettelijke krijtlijnen zijn heel duidelijk", pareert Bob De Leersnyder van Febelfin, de federatie van de financiële sector, de kritiek. "Het zijn ook niet de warenhuizen zelf die de kredieten verstrekken, ze zijn louter distributeurs voor de kredietmaatschappijen waarmee ze samenwerken."

Volgens El Omari verstopt de sector zich achter die uitleg. "Uiteindelijk hebben klanten enkel contact met het personeel van het warenhuis in kwestie. Die mensen zouden op zijn minst een degelijke opleiding moeten krijgen, zodat ze hun klanten beter kunnen inschatten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234