Donderdag 21/01/2021

Bank haalt kunst uit de kluis

BRUSSEL

Wil de bankwereld na alle recente negatieve publiciteit een menselijker gezicht tonen? Hoe dan ook kan de kunstliefhebber alleen maar gebaat zijn met deze openstelling. Want Dexia heeft een verzameling op hoog niveau: een ronduit schitterende collectie Belgische kunst van 1860 tot nu met topwerken van Ensor, Spilliaert, Magritte, Delvoye, Fabre en Tuymans, waar menig museum jaloers op kan zijn.

“Onze kunstverzameling hebben we nooit beschouwd als een belegging”, zegt Patricia Jaspers, conservatrice van de Dexiakunstcollectie. “Voor ons heeft de kunst zelf altijd centraal gestaan. U moest eens weten welke aanbiedingen we de laatste tijd hebben gekregen. Tijdens de voorbije crisis hadden we gerust enkele topwerken kunnen verkopen. We hebben vijf werken van Tuymans en zeven schilderijen van Ensor. U weet ook wat die waard zijn. Maar wij verkopen principieel niet.”“Als het om moderne en hedendaagse kunst gaat, hebben we altijd vroeg gekocht”, gaat Jaspers voort. “Dat was voor ons interessant omdat de prijs redelijk was en we tegelijk de kunstenaar direct konden steunen. Stimulering van talent is altijd onze bedoeling geweest. We zijn ook al langer actief als mecenas in de klassieke muziek en de jonge beeldende kunst, met onze jaarlijkse wedstrijd Dexia Art.”De Dexiacollectie komt voort uit diverse verzamelingen. Gemeentekrediet (ontstaan in 1860) en de Belgische tak van Paribas Bank (opgericht in 1872) begonnen na de Tweede Wereldoorlog met het verzamelen van nationaal erfgoed om te vermijden dat waardevolle werken naar het buitenland zouden verdwijnen. “Topstukken werden toen voor relatief weinig geld door Amerikaanse collectioneurs gekocht,” zegt Jaspers. Gemeentekrediet legde het accent op het verwerven van Belgische kunst vanaf 1860, Paribas kocht historische huizen aan (zoals het Osterriethhuis op de Antwerpse Meir) en verzamelde vooral kunst van de 16de tot de 18de eeuw. De derde bank die onderdeel werd van Dexia, Bacob (ontstaan in 1980), legde zich vooral toe op de internationale hedendaagse kunst.Het resultaat is een collectie van zo’n 4.500 kunstvoorwerpen: schilderijen, sculpturen en grafiek. Het is ongetwijfeld de grootste particuliere kunstcollectie van ons land. Maar over de geschatte waarde ervan doet de bank geen mededelingen.

Als een echt museum

In het Pachecogebouw in Brussel wordt momenteel een selectie van ruim honderd kunstwerken getoond, zeg maar het kruim van de collectie. “We hebben ook enkele depots”, verduidelijkt Patricia Jaspers, “maar veel werken hangen verspreid in filialen, openbare ruimten en bureaus van Dexia.” Er wordt ook veel werk uitgeleend aan musea en tentoonstellingen. Dexia is op het vlak van kunst immers vaak incontournable. Zo hangt De dronkaards van Ensor momenteel in New York op de grote Ensor-retrospectieve en verhuist het daarna naar Musée d’Orsay in Parijs. “Wij werken als een echt museum,” zegt Jaspers. “We voldoen aan de museale normen van licht en warmte en beschikken ook over een budget voor conservatie en restauratie.” Aankopen zijn er de laatste twee jaar niet gedaan. “Dat werd tijdens de crisis niet meteen beschouwd als een prioriteit voor de bank.”Vanaf volgende zaterdag kan de bezoeker een wandeling door de Belgische kunstgeschiedenis maken. De Dexiacollectie heeft aardig wat verrassingen en topwerken in de aanbieding. Het begint meteen sterk met een mooi ensemble beelden en schilderijen van Rik Wouters. Er is een prachtige Dans van Xavier Mellery en een mysterieus kinderportret van Ferdinand Khnopff. Spilliaert is opvallend sterk vertegenwoordigd met drie werken. Van de onderschatte Frits Van den Berghe hangt er zowel een sensueel werk uit zijn impressionistische periode als een krachtig, ruw, expressionistisch doek. Van Paul Delvaux zijn er twee mooie schilderijen te zien en van Magritte een sleutelwerk dat niet toevallig Het sleutelverhaal heet.Maar ook van hedendaagse kunstenaars heeft Dexia overtuigend, meestal vroeg werk gekocht. Dat geldt voor Wim Delvoye, Robert Devriendt, Thierry De Cordier, Luc Tuymans, Anne-Mie Van Kerckhoven, Koen Vanmechelen, Jan Van Imschoot en vele anderen. Jan Fabre en Ann Veronica Janssens maakten voor Dexia werk in opdracht, dat te zien is in de hall van de Dexia Tower aan het Rogierplein.

Ensorpresentatie

“We gaan niet heel de tijd dezelfde werken tonen,” zegt Jaspers nog. “Ik ben van plan om vanaf 16 november een kleine Ensorpresentatie te maken. We hebben zeven schilderijen, drie tekeningen, een gouache en een zeer uitgebreide verzameling gravures van zijn hand.”Na het openingsweekend van 19 en 20 september zal de collectie één dag per maand voor het publiek toegankelijk zijn. “Er komt heel wat organisatie bij kijken en we voorzien telkens een twintigtal securitymensen.” Dexia wil na een tijdje het initiatief evalueren. Misschien zit er een uitbreiding van de toegankelijkheid in.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234